20 juli 2020

Instagrams Reels utmanar (också) TikTok

Om appen Triller – se separat artikel – hittills främst utmanar TikTok i länder där TikTok är stoppat eller ifrågasatt kan Instagrams nya funktion Reels bli ett rejält hot i alla de 50 marknader som den sjösätts i inom kort.

På annan plats berättar Musikindustrin om hur amerikanska Triller på kort tid vuxit starkt med bland andra Aviciis förre manager Ash Pournouri bland investorer.

Inom kort får kinesiska TikTok en utmanare med resurser att på kort tid troligen utmana än kraftfullare. Efter att ha testat funktionen i Brasilien, Tyskland och Frankrike adderas inom kort Reels till Instagram. Precis som i fallen TikTok och Triller handlar det om korta musiksatta klipp.

Enligt rapporter kommer Reels att ha ett musikbibliotek som spänner från Lady Gaga till Bob Dylan. TikTok har primärt drivit den unga publikens musik. Det finns dock tecken på att redan TikTok delvis mognar användarmässigt. Förhandsanalyser säger att Reels än mer kan komma att accentuera den utvecklingen. Att Instagram bland sina en miljard användare har en helt annan, äldre demografi än TikTok kan peka i den riktningen.

Musikindustrin har i dag inga uppgifter om Sverige finns bland de 50 marknader som får Reels i augusti.

Lars Nylin