24 oktober 2017

JOHANSSON om Tunecore, Universal, DJ Monitor, transparens och avtalslicenser

För exakt fem år sedan skrev jag på MI att analysfirman PrivCo dissade Spotify, dess ekonomi och framtida utsikter. Förra veckan lade GP Bullhound fram prognosen att Spotify om några år skulle kunna värderas till 100 miljarder dollar. Det och mycket annat i veckans exposé.

 

DJ Monitor har ingått ett samarbete med det franska insamlande sällskapet SACEM. DJ Monitor trackar vilken musik som spelas på klubbar och live-event, och kommer att hjälpa SACEM att få in bättre data för att underlätta fördelning av rättighetspengar till förlag och låtskrivare.

SACEM släppte i våras rapporten ”Electronic Music In France”, som analyserar elektronisk musik i Frankrike, en rapport som bl.a. konstaterar att klubbar och live driver hela genren framåt varför det finns ett stort behov av att kunna samla in information om vad som spelas.

Jean-Noël Tronc från SACEM, kommenterar samarbetet:

– Our ’Electronic Music In France’ study enabled us to identify the issues facing the electronic music industry, and we are confident that DJ Monitor’s technology will help overcome these challenges and maximise the value we can provide our members.

DJ Monitor samarbetar sedan tidigare med flera andra upphovsrättssällskap.

Rapporten Electronic Music in France finns att läsa här (PDF)

—–

Investeringsbanken GP Bullhound väckte i förra veckan stor uppmärksamhet med en rapport innehållande prognosen att Spotify skulle kunna värderas till 20 miljarder dollar vid börsintroduktion, och vara värt så mycket som 100 miljoner dollar om några år.

“Given that Spotify’s growth continues and that emerging market growth keeps average revenue per premium subscriber relatively in shape we envision that Spotify has a long term potential of being valued at $100 billion.” 

Precis som Goldman Sachs har GP Bullhound gått in som delägare med kapital i Spotify vid flera tillfällen, och båda bankerna har också kommit med uppseendeväckande positiva prognoser för Spotify vid flera tillfällen. För ett par år sedan skrev GP Bullhound att Spotify skulle kunna vara värt 45 miljarder dollar år 2020, en siffra som nu ökat till 55 miljarder.

Det enda problemet i sammanhanget är att Spotify inte äger något eget innehåll, åtminstone inte än så länge. Det gör bolaget mer eller mindre beroende av de som är de verkliga makthavarna, d.v.s. de som äger musiken. Det gör att affärsmodellen blir mindre stabil jämfört med t.ex. Netflix som satsat på egenproducerat innehåll. En lösning skulle kunna vara att Spotify blir bredare i sin verksamhet, något som Mark Mulligan föreslår i en artikel länkad till längst ner.

—–

Universal Music Group har inlett en startup-verksamhet som ska hjälpa nya techföretag i musikindustrin. UMG ska bygga upp ett nätverk kallat Accelerator Network med olika inkubatorer och fungera som rådgivare och utvärderare av nya bolag och tjänster.

Universal kommer själva inte att investera i företag genom det här nätverket, utan mer fungera som experter. Bland de första man kommer samarbeta med är Plug and Play i Tyskland, LeanSquare i Belgien och NYC MediaLab i USA.

Michael Nash från Universal Music Group säger:

– UMG is launching the Accelerator Network to build on the company’s stellar track-record of supporting entrepreneurs around the world and licensing more than 400 digital services globally. By developing a robust network of accelerators, UMG will play a more central role in helping to support the next generation of entrepreneurs who are already hard at work to bring innovative ideas to market that will create exciting new experiences for artists and fans everywhere.

—–

Aggregatören FUGA har fått 60 miljoner kronor i ny investering från befintliga aktieägare. Huvudsyftet med investeringen är att etablera sig i USA, men pengarna ska också användas till vissa uppköp. FUGA grundades 2006 av Tim Heineke i Holland och representerar idag labels som t.ex. Epitaph Records, Ministry of Sound, Ultra Records, Essential Music, Spinnin’ Records och Ignition Records.

—–

Tunecore, aggregatör/distributör liksom FUGA, meddelar att man har fördelat över en miljard dollar till masterägare sedan starten för lite över tio år sedan. Under 2016 såg man en intäktsökning från streaming på 85 procent jämfört med året innan.

Tunecore köptes upp av Believe Digital år 2015. I somras skrev Reuters, AP och många musikmedier att Sony Music Entertainment var på väg att köpa upp Believe Digital för motsvarande ca 4 miljarder kronor, men den affären verkar fortfarande inte ha genomförts.

Sony köpte som bekant upp majoriteten i Believe Digitals konkurrent The Orchard år 2012, för att 2015 köpa upp resten av bolaget. Och The Orchard, d.v.s. Sony, köpte tidigare i år upp finetunes och norska Phonofile. Believe Digital har tagit in 60 miljoner dollar i riskkapital, bl.a. från teknikinriktade investeringsbanken GP Bullhound.

Scott Ackerman, CEO för Tunecore skriver i ett mail till alla som använder sig av Tunecore: ”This milestone is just one step in our mission to help reshape the music industry to support independent artists around the world. Through building new products and improving our services, we are constantly working to help push the industry forward, and we’re excited to continue to grow alongside our artists.”

—–

System of a Downs sångare Serj Tankian har lanserat en låtskrivartävling på nätet där vinnaren tar hem 5 000 dollar. Tankian har lagt upp 7 toner som låten ska börja med, men i övrigt är det helt och hållet fritt fram vad det gäller genre, instrumentation, tempo och innehåll, så länge låten inte är längre än tre minuter.

www.serjtankianchallenge.com

—–

Chris Cooke, MD på CMU (Complete Music Update) har på uppdrag av Midem skrivit ett white paper betitlat ”The Transparency Debate”, som fokuserar på hur musikbranschen skulle kunna bli mer transparent på olika sätt. Rapporten ingår också i det arbete som MMF (Music Managers Forum) gör i projektet Dissecting the Digital Dollar där en handbok för transparens kommer att släppas framöver.

Midems CEO Alexandre Deniot säger:

– There has been a lot of talk about transparency at Midem in recent years. We have also heard about the platforms and portals which have been built by the streaming services, record labels, distributors, music publishers and collecting societies to share more data and information with artists and songwriters. As these platforms and portals continue to evolve, it’s good to consider what else is required to ensure a transparent streaming business for all.

White paperet finns att ladda ned här.

—–

Efter kritik och diskussioner har Billboard bestämt sig för att uppspelningar på Youtube inte ska ingå i Billboard 200 utan att fokus istället ska ligga på strömmar genererade av betalabonnemang, som t.ex. Apple Music och Spotify Premium. Precis som tidigare kommer dock Youtube finnas med på Hot 100.

—–

Amerikanska förlagsorganisationen NMPA jobbar för att få fram en ny licensieringslösning för de mekaniska rättigheterna i samband med streaming. Till skillnad mot framföranderättigheterna finns det ingen möjlighet för en streamingtjänst att teckna en heltäckande avtalslicens med ett sällskap på det mekaniska området i USA, vilket lett till konflikter med bl.a. Spotify.

En sådan förändring kommer dock att kräva lagändringar, och NMPA jobbar nu tillsammans med förlagen och andra för att branschen ska enas om hur detta skulle kunna se ut. I förslaget ingår att bilda en ny organisation som tjänster kan skriva en blanket license med, en organisation som skulle kunna sägas likna SoundExchange fast för förlag på det mekaniska området, och som också skulle ha en transparent och öppen databas.

Billboard har skrivit mer om NMPA´s förslag: NMPA Chief David Israelite on Music Licensing Issues: ’The Value of the Song Is More Important Than the Process

—–

Amerikanska Songtrust, som samlar in royalties till kompositörer och andra rättighetshavare meddelar att man kommer expandera till Europa. Tjänsten lanserades 2011 och företräder och samla in royalties för 1 miljon låtar, bl.a. musik från Beyoncé, Chris Brown, Selena Gomez, Santana, Gorillaz, blink-182 och många fler.

—–

Lästips: Spotify Will Become A Full Stack Music Company
Mark Mulligan från MIDiA tror att Spotify kommer att bli såväl en form av label som ett förlag, och ger förslaget att de ska köpa uoo Kobalt, Believe Digital och Soundcloud.

Daniel Johansson