3 oktober 2017

JOHANSSON om Ryssland, Despacito, Japan, musikaktier, pliktexemplar mm

En krona per invånare och år. Det är prognosen för vad Ryssland kommer att generera per capita till rättighetshavare från streaming år 2017. Varför ser det ut så här? Finns det något som tyder på att saker är på väg att ändras? Det och mycket mer i veckans Johansson. 

 

En undersökning från RIAJ i Japan visar att Youtube har seglat upp som det ”format” som den största delen av befolkningen använder sig av för att lyssna på musik, samtidigt som konsumtionen av musik från CD fortfarande är stor. 43 procent använder sig av Youtube medan 38 procent lyssnar på musik från CD-skivor.

Hela 27 procent konsumerar musik från ”rippade filer”, medan bara 4 procent betalar för att strömma musik i landet. 10 procent konsumerar musik genom köpta downloads. Betalningsviljan för digital musik är som störst i de yngsta åldrarna, och faller sedan successivt. Bara 32 procent i åldern 30-39 år betalar t.ex. för musik online. Japan fortsätter dock att vara den näst största musikmarknaden i världen efter USA, främst tack vare att CD-n fortsätter att vara så stark.

—–

En utredning som Kungliga Biblioteket genomfört visar att lagstiftningen kring s.k. pliktexemplar har stora brister och snarast måste göras om. Rapporten ”Plikten under lupp!” visar att i dagens medieverklighet är det många publikationstyper som inte kan samlas in.

Inom musikens område publiceras mycket musik på tjänster som KB idag inte har några möjligheter att samla in från, med resultatet att en stor del av den samtida musiken fattas i databaserna. Lars Ilshammar, biträdande riksbibliotekarie, säger i samband med releasen av rapporten:

– Pliktlagstiftningen behöver uppdateras omgående, annars kommer framtida forskare att sakna viktiga delar när de ska förstå och analysera dagens offentliga samtal. I dag samlas den samhällsdebatt som förs på bloggar och sociala medier till exempel inte in, trots att dessa medier alltmer dominerar och definierar det offentliga samtalet.

—–

Apple meddelar att Apple Music nu har över 30 miljoner betalande kunder. Spotify meddelade nyligen att man har nått 60 miljoner. Deezer har 7 miljoner betalande och Tidal säger sig ha 4 miljoner.

—–

Den största legala streamingtjänsten i Ryssland, Yandex Music, har ingått samarbetsavtal med Facebook. Samarbetet innebär att användare kan dela med sig av Yandex-länkar på ungefär samma sätt som Facebook-användare kan dela med sig av musik från Spotify, Apple Music, Deezer o.s.v.

Yandex Music har 20 miljoner användare, men siffror från tidigare i år visar att de bara har 250 000 som betalar för tjänsten. Sett till antalet betalande ligger alltså Apple Music före med 600 000 betalande i landet. Spotify finns fortfarande inte i Ryssland.

Bakom streamingtjänsten står ”ryska Google”, sökmotorn Yandex. Upplägget med Facebook kan kanske ses som ett steg i att försöka konkurrera med vKontakte, som är den stora sociala nätverkstjänsten i Ryssland.

Enligt Statista är prognosen att musikstreaming kommer generera 15 miljoner dollar till rättighetshavare under 2017, en mycket blygsam summa med tanke på att landet har 144 miljoner invånare. Priserna på abonnemang ligger också klart mycket lägre än vad de gör i många andra länder, motsvarande ca 25-35 kr per månad.

Ryssland har under den senaste tiden gjort flera ansträngningar för att påverka den omfattande piratkopieringen i landet. Ny och hårdare lagstiftning ska göra det möjligt för operatörer och sökmotorer att agera. Men det största problemet är kanske att allmänheten helt enkelt inte har kunskap i upphovsrätten.

Enligt en undersökning från Irdeto tror 67 procent av alla ryssar att allt material som finns på internet går att ladda ned fritt, och inte omfattas av någon lagstiftning. Det inkluderar såväl piratkopierad musik som film och TV-serier.

Eftersom det inte finns någon uppföljning från det juridiska systemet tillåts mer eller mindre professionella pirattjänster att existera, tjänster som är konstruerade på ett sådant sätt att det är svårt för vanliga ryska användare att förstå att innehållet är illegalt publicerat. Ytterligare en faktor är att bra internetuppkopplingar snabbt har blivit lätt tillgängliga och framför allt mycket billigare.

Samtidigt påverkar den politiska utvecklingen musiken i Ryssland, förslag finns att lagstifta om att radiokanaler som mest ska få ha 25 procent internationell repertoar i musikutbudet. Tidigare i år hotades två av de största radiokanalerna att stängas ned om de inte ändrade sin programmering och spelade mer rysk musik.

Att musikstreamingen i Ryssland bara genererar i genomsnitt 1 krona per capita till rättighetshavare (jämfört med ca 150 kr per capita i Sverige), är naturligtvis negativt. Men, det finns ändå positiva tecken, tillväxten låg på över 100 procent år 2016 och ny lagstiftning visar att den ryska staten i åtminstone någon mån är intresserad av att harmonisera lagarna med resten av världen.

—–

Den vidunderliga monsterhiten Despacito kommer inom de närmaste dagarna ha spelats upp 4 miljarder gånger på Youtube. Stark tvåa är Wiz Khalifa med See You Again, och som trea ligger den video som en gång för länge sedan, år 2012, blev den första att nå 1 miljard visningar, Gangnam Style.

Mark Mulligan analyserar Despacito och konstaterar att just den låten snarare ökar ”värdegapet” än minskar det: As ”Despacito” Nears 4 Billion Views, YouTube’s Consumption vs Revenue Gap Widens

—–

Vimeo har köpt upp Livestream och integrerat tjänsten för att lansera Vimeo Live. Livestream har fått in 15 miljoner dollar i riskkapital och livesände innan uppköpet 10 miljoner events per år, med 50 miljoner tittare i månaden. Bland kunderna till Livestream syns t.ex. Spotify och Dow Jones. Anjali Sud, CEO för Vimeo, kommenterar den nya tjänsten:

– Live streaming is the #1 request from our creator community this year, and we’re focused on bringing a new level of quality, convenience and craft to this evolving medium. With the launch of Vimeo Live and the addition of Livestream’s impressive team and innovative product suite, we can empower a diverse range of creators to produce beautiful live experiences with professionalism and ease.

—–

Spotify har infört spellistan ”Your Time Capsule” som är en personlig spellista baserat på ålder, musiksmak och vilka låtar som var populära när användaren var i tonåren och tjugoårsåldern. De trettio mest nostalgiska låtarna väljs ut till spellistan.

Undertecknad konstaterade att av de tre trettio låtarna stämde de flesta rätt väl med vad jag lyssnade på när jag var i den åldern. Endast två låtar var sådana låtar som jag vägrar lyssna på, såväl då som nu. Men det handlar mer om tjurighet.

Time Capsule hittas enklast genom att söka efter spellistan i sökfönstret.

—–

Royalty Exchange har lanserat Royalty Flow där investerare ska kunna köpa in sig i kataloger, för att sedan få avkastning genom procent på royalties. FBT Productions med Eminem´s katalog är den första där det finns möjligheter att köpa in sig.

Matthew Smith från Royalty Exchange, förklarar:

– Royalty Flow gives investors the opportunity to participate in assets that are uncorrelated with public markets, and directly benefit in the music industry’s growth. It also gives thousands of artists, producers, labels, songwriters, publishers, and other rightsholders who contribute to the success of the superstars they work with access to on-demand financing options with the kind of flexibility seldom found in the music industry.

För den som är intresserad finns mer information på https://www.royaltyexchange.com/royalty-ipo/royalty-flow.

—–

Lästips: Music And Technology: 4 Disrupters You MUST Pay Attention To
Sergey Bludov diskuterar vilka tekniker som troligen kommer att förändra musikens landskap under de kommande åren.

Daniel Johansson