2 mars 2017

JOHANSSON om Pandora, SoundCloud, Pacemaker, Stagelink m.m.

Daniel Johansson rapporterar om svenska Pacemaker, intäktsökningar runt om i världen, Stagelink, UMG´s årsrapport, Pandora, SoundCloud, en ny maglev-vinyl och mycket annat. 

—–

Ökade intäkter i Spanien

Spanien redovisar en intäktsökning från streamingtjänster på 37 procent under 2016, jämfört med år 2015. Över en miljon personer betalar för ett streamingabonnemang i Spanien och intäkterna från de digitala tjänsterna stod för 61 procent av de totala intäkterna.

Precis som i många andra länder ökar också försäljningen av vinyl, i Spanien med 20 procent. Den lokala musiken dominerade topplistorna rejält, av topp 20 album var sjutton från lokala artister, med Manuel Carrasco i toppen.

Totalt ökade intäkterna med 1,7 procent i landet och det var tredje året med tillväxt, att jämföra med de tolv år av konstant nedgång som Spanien sett innan dess.

—–

Pandora på väg att bli uppköpta?

Förra året lade Liberty Media, som äger SiriusXM i USA, ett bud på Pandora som låg på 15 dollar per aktie, men Pandora tackade nej. Liberty Media har fortsatt att vara intresserade av streamingtjänsten men de verkar inte komma överens om prislappen.

Det har diskuterats om ett uppköp i så fall skulle innebära ett sammanförande av SiriusXM och Pandora till en gemensam tjänst, men Greg Maffei, CEO för Liberty Media, sa nyligen att man inte hade brådska med något sådant.

Pandoras aktie föll 6 procent på det uttalandet, men efter viss återhämtning ligger nu kursen kring 12,50 dollar. Som högst var aktien värd 37 dollar i februari 2014.

—–

Svenska Pacemaker får pengar

Techstars Music är ett investerarprogram som ger såddfinansiering till startups på musikområdet. Nyligen avslöjades vilka 11 företag som får 120 000 dollar, och bland dem finns t.ex. Pacemaker från Stockholm.

I övrigt är det tjänster som bl.a. fokuserar på AI, biljettförsäljning, spel och sociala medier. De övriga 10 tjänsterna är: Amper, Hurdl, JAAK, Pippa, PopGun, Robin, Shimmur, Superpowered, SyncSpot och Weav.

Här finns mer information om de olika företagen: Techstars Music Reveals Start-Ups For Inaugural Accelerator Program: Exclusive

—–

Marknadsandelar globalt

MiDIA Research har publicerat en beräkning av marknadsandelarna för den globala musikindustrin, både på musikbolagssidan och förlagssidan, för 2016.

När det gäller intäkter till musikbolag stod indies för 31,3%, Universal Music: 28,9%, Sony Music: 22,4% och Warner Music: 17,4%.

På förlagssidan var indieförlagen dominerande med 50,2% av marknaden, följt av Sony/ATV: 23%, Universal Music Publishing: 16,8% och Warner Chappell: 10%.

Enligt den här analysen kom 34 procent av intäkterna till masterägare från digital distribution under 2016, globalt sett.

—–

Kraftig streamingökning i USA

I USA ökade streamingintäkterna med 76 procent under 2016, medan CD-försäljningen minskade med 16,5 procent och downloads minskade med hela 25 procent. De totala intäkterna ökade med 3 procent.

Nielsen skriver i sin rapport att branschen hade förväntat sig att ökningen av streamingintäkter inte skulle kunna balansera nedgången för CD och downloads, men den stora streamingökningen innebar alltså ett positivt resultat.

David Bakula säger: – The music industry continues to grow at a healthy rate, and 2016 showed us that the landscape is evolving even more quickly than we have seen with other format shifts. Thanks to the rapid emergence of new technologies and channels for discovery and engagement, consumers are finding and listening to more music in new ways.

Samtidigt som det nya formatet tar över, ökar vinylförsäljningen. Vinyl står nu för 11 procent av de totala intäkterna från fysisk musikmedia i USA.

—–

Maglev och vinyl

De slovenska skaparna av världens första maglev-vinylspelare lyckades i slutet av 2016 med sin Kickstarter-finansiering. På 40 dagar lyckades man dra in 532 000 dollar, en bra bit över de 300 000 som man pledgat.

Tekniken bygger alltså på magneter och gör att skivtallriken svävar. Enligt skaparna ska detta leda till en mycket bättre mjukhet i snurrandet och förbättra ljudet avsevärt, förutsatt att man inte har överaktiva småbarn eller rivande katter i närheten.

Priset ligger på hyfsade 1 000 dollar om man vill förbeställa. De första exemplaren skeppas i början av hösten 2017. Mer information finns på: MAG-LEV Audio | The First Levitating Turntable

—–

Yotube Can Do Better

Rush, Black Keys, Evanescence, Cee Lo och ytterligare ett trettiotal artister har tillsammans publicerat en video som ett inlägg i debatten kring s.k. ”safe harbour” och Youtube. Videon publicerades i samband med att tiden för organisationer och företag att komma in med åsikter kring eventuell ny lagstiftning gick ut den 21 februari.

Den består av 60 sekunders tystnad och inleds med texten ”Dear U.S. Copyright Office” varpå alla artistnamn syns. Videon avslutas sedan med den enkla uppmaningen ”Youtube Can Do Better”.

Det är advokaten Kendall Minter som gjort själva videon, och han säger:

– Jag är jurist men vill inte enbart göra samma sak som alla andra, skicka in en massa sidor med kommentarer. Vi lever i en ålder med social media – folk lägger mer tid på Instagram än på att läsa.

För säkerhets skull verkar videon inte finnas upplagd på Youtube.

—–

SoundCloud Go för halva priset

SoundClouds premiumtjänst SoundCloud Go har lanserats i en ny variant, för halva priset. Abonnemanget liknar Spotify Unlimited, som var ett mellanting mellan Premium och Free, men som Spotify har fasat ut.

Alexander Ljung, CEO på SoundCloud, kommenterar det nya abonnemanget:

– Genom att utöka våra erbjudanden förbättrar vi upplevelsen för lyssnare på plattformen, samtidigt som vi öppnar upp för nya intäktsmöjligheter för att ytterligare expandera vårt creator-payout programme.

SoundCloud Go finns än så länge inte tillgängligt i Sverige.

—–

UMG redovisar ett bra 2016

Universal Music Group redovisar i sin årsrapport för 2016 att streamingintäkterna ökade med 58 procent globalt jämfört med år 2015. Även på publishing-sidan drev streaming och prenumerationstjänster på en intäktsökning på 6,7 procent.

”Recorded music” stod för 4,41 miljarder dollar i intäkter, varav 2,36 miljarder dollar kom från det digitala området. Streamingen stod för 1,56 miljarder dollar jämfört med 795 miljoner dollar för downloads. Downloads stod alltså ”bara” för 18 procent av de totala intäkterna år 2016.

Totalt ökade intäkterna för UMG med 4,4 procent, från 5,41 miljarder dollar till 5,57 miljarder dollar och man redovisar ett EBITDA-resultat globalt för hela koncernen på 681 miljoner dollar.

—–

The Pirate Bay

Förundersökningen kring tillslaget mot en serverhall i Stockholm år 2014 drar ut på tiden. Husrannsakan genomfördes på grund av misstankar att The Pirate Bay låg på servrar där. Den tekniska utredningen har dock tagit lång tid och nu börjar en del av de misstänkta brotten preskiberas.

En av de misstänkta blev nyligen också avskriven från utredningen eftersom man inte kunnat analysera den beslagtagna utrustningen i tid.

Henrik Rasmussen, åklagare, säger till IDG:

– Jag har över tid fått nya besked från polisen, men jag har inte fått någon tydlig tid på när utredningen är klar. Det finns också andra följder av att en utredning drar ut på tiden. Den muntliga bevisningen kan bli sämre på grund av att människor glömmer. Det kan bli svårigheter med andra kontrolluppgifter som kan har förändrats eller försvunnit, till exempel register och dataslagningar.

—–

Stagelink ”förutser” biljettförsäljning

Stagelink är en tysk tjänst som fokuserar på statistisk analys och ”predictive analytics” på liveområdet. Genom att samla in stora mängder data från sociala medier, Youtube och musiktjänster hjälper tjänsten att hitta vart fansen finns för att kunna planera turnéer.

Investeringar i bolaget gör att man nu öppnar kontor i Kalifornien för att fokusera på den amerikanska marknaden. Stagelinks CEO, Nikolas Schriefer, säger:

– Coming to the US is an important step for Stagelink’s growth. Our analytics and promotion technology is able to predict ticket sales with an accuracy of 90%. Thus, Stagelink offers content creators a risk-free opportunity to organise unforgettable live events for their fans and generates additional revenue through ticket and merchandise sales.

—–

Lästips: What The Music Industry Can Learn From The Gaming Industry

Bas Grasmayer analyserar likheter och skillnader mellan spel- och musikindustrin och berättar om Alan Walkers bakgrund som musikskapare på gaming-scenen.

 

Daniel Johansson