9 april 2015

FÖRSTA OCH SENASTE med Johan Hargeby/Sound Pollution

Musikbolaget Sound Pollution är en av Skandinaviens största alternativa distributörer och driver skivbolagen Black Lodge och Wild Kingdom samt förlaget Sound Pollution songs. Här berättar vd:n och en av grundarna, Johan Hargeby, om de första kontrakteringarna och de senaste stolta ögonblicken.

Ditt första jobb i musikbranschen?

– Jag är helt självlärd. Startade i mitten av 80-talet en skivbutik med min kompis Carl von Schewen som jag fortfarande är kompanjon med. Sedan ett decennium så är Johan Haller också en av oss tre som utgör den allra innersta kretsen. Sammantaget har vi väl nu då 100 års erfarenhet.

Första artisten/låtskrivaren du kontrakterade?

– Det var så länge sedan så det minns jag knappt. Men jag tror faktiskt att de allra första var mitt eget band Hellmoppers, Therion samt Desultory. Christofer i Therion jobbar vi fortfarande med – i dagarna släpper vi en DVD med Therion och en platta men hans andra band Luciferian Light Orchestra. Vad många inte vet är att Therion sålt över en miljon plattor totalt.

Och den senaste?

The Leathernun och The Alfas samt att vi just nu håller på med två riktigt intressanta nya saker som jag tyvärr inte kan namnge ännu.

Första artisten du kontrakterade som fick ett stort genombrott?

– Ett visst mått av tur är alltid bra och ju mer man satsar och tar i ju mer tur har man. Vi hade tur att starta då Deathmetal scenen i Stockholm fullkomligt exploderade i kreativitet. Vi började representera utländska skivbolag och gjorde exklusiva distributionsavtal med bolag som Earache, Nuclear Blast och Century Media. När vi gav ut våra första egna plattor så hade vi inte riktigt plattformen för att få ut dem ordentligt. Men vi byggde upp ett nätverk av internationella partners och tog lärdom av varandra och i den andra vågen av extrem metal fick vi väl med våra mått mätt framgångar även internationellt, med till exempel Dark Funeral.

– Sedan hade vi framgångar i Sverige med band som Fireside, Refused, Hammerfall och In Flames och i samma veva kontrakterade vi The Hellacopters och det blev en framgång. Därefter vi ville försöka vara lite bredare, det handlar säkert också om att man blir äldre själv och det går kanske inte att göra det senaste och mest provocerade längre? Vi kontrakterade band som vi tyckte var lite bredare och med Sabaton fick vi faktiskt våra största framgångar någonsin.

Ditt senaste riktigt stolta ögonblick i yrket?

– Det kan vara många saker som när Rival Sons och Watain går in högt på topplistan, eller när vi skeppar 5000 enheter på Blackberry Smoke enbart i Sverige samtidigt som vi får in dem på P4:s spellista. Vi har just slagit omsättningsrekord digitalt och på förlagssidan – det är väldigt kul!

Första gången du mötte en av dina idoler?

– Vet inte om jag har några idoler direkt, beundrar folk som jobbar hårt och tror på sin sak och är driftiga och går sin egen väg och får saker gjort utan att gnälla. John Lydon, Pär Sundström, Nicke Anderson är personer jag har stor respekt för.

Senaste gången du bad om en autograf?

– Det var nog Stellan Bengtsson eller Tage Danielsson för kanske 40 år sedan.

 

Christel Valsinger

Tidigare artiklar i ”Första och senaste”:

Jonna Peltola/BMGChrysalis 

Peo Nylén/Scandinavian Songs

Niklas Rune/Virgin Records

Christoffer Lindh/SonyATV

Isse Samie/Universal Music

Martina Ledinsky/ Razzia

Ben Malén/Stereoscope

Pernilla Svanström/The Kennel