26 februari 2015

FÖRSTA OCH SENASTE med Isse Samie/Universal Music

Isse Samie nystartade Dolores Recordings på 90-talet och jobbar idag med etiketterna Stranded Rekords och nya Woah Dad! MI tog pulsen på en av Sveriges mest aktade a&r:s med en omgång Första och senaste.

Ditt första jobb i musikbranschen?
– Mitt första riktiga jobb i musikbranschen var på Vinylmania, en skivbutik som låg på Vasagatan i Stockholm. Det var en lärorik period i mitt liv. Det skapade en hel del kontakter som gjorde att jag kan göra det jag faktiskt gör nu idag. Tack Michel, tack Johnne.

Första artisten du kontrakterade?
– Kommer inte riktigt ihåg om det var Teddybears eller Grotesque – som var grunden till At the Gates. Det var i alla fall tidigt 90-tal och på etiketten Dolores.

Och den senaste?
HurulaStranded. Och Håkan HellströmWoah Dad!

Första gången du mötte en av dina idoler?
– 74/75.The Sweet efter giget på Scandinavium. Idoler – absolut. Fina förebilder – kanske inte.

Senaste gången du köpte en skiva?
– Köper, byter och får hela tiden skivor. Både nytt och begagnat. Det trillar in saker varje vecka, från Skrewdriver (med gult omslag, har det rosa, gröna och orangea )till Bo Ningen till en acetat med en outgiven Caleb-låt till Sleaford Mods till en usel tribute till the Stones med massa dåliga nya psychband som ska ge bandet en treatment…  jag kan lista hur mycket som helst. Har och kommer alltid ha en kärlek till vinylkulturen.

Första gången du sa ”jag hör ingen singel”?
– Så trött kommentar – den leder ingenstans. Men be artisten att göra det bästa för att skriva nånting som svänger och berör. Ingen mellanmjölk va? Coacha fram till seger. Det går att göra på 100 sätt. Ris och ros.

Senaste gången du fick gåshud av en demo?
– Okontrakterat ska man inte nämna. Och ordet gåshud ska man passa sig för att använda för ofta.

Senaste stolta ögonblick i yrket?
– Det händer varje gång jag hör människor jag har jobbat med, skapa något magiskt, nytt med sin musik eller konst. Allt ifrån att sitta i studion och höra Jerry Williams lägga sång medan Soundtrack Of Our Lives kompar, till att stå på Ullevi tillsammans med 70 000 och se Håkan stå där.
– Samma sak när Lykke Li spelade upp sin senaste skiva för mig. Detta är personer man har jobbat med sen dom i princip var barn, sen gör de mästerverk. Det är så mycket jobb för att nå fram till det som känns naturligt och självklart. Men när man väl är där känner man stolthet.

Christel Valsinger

Tidigare artiklar i serien:

Martina Ledinsky/Razzia

Ben Malén/Stereoscope

Pernilla Svanström/The Kennel