7 juni 2012

4 SNABBA Esbjörn Mårtensson, projektledare och musikkoordinator

Genom sitt arbete i kulisserna på såväl Polar Music Prize och Creators Network och Creators Conference, samt tidigare även på bland annat Kungl. Musikaliska Akademien, har Esbjörn Mårtensson de senaste åren varit ett namn som med jämna mellanrum – och allt oftare – har dykt upp i olika musikaliska sammahang. Just nu är han dels projektledare på Hesselby Slott, dels musikkoordinator på Polar Music Prize.

I sommar är du projektledare på Hesselby Slott, där det på flera sätt kommer att satsas mycket på levande musik. Berätta om era planer!
– De senaste åren har det arbetats hårt för att ge Hesselby Slotts Konferens och Hotellverksamhet den musikaliska inriktning platsen nu har. Nyrenoverade hotellrum designade av kända artister, levande musik i slottets nya restaurang och bar och ett digert konsertprogram har varit några av verktygen.
– Redan i år anordnas två större evenemang. I veckan arrangerades ett musikaliskt Nationaldagsfirande, där sexton körer samverkade och gav konsert tillsammans.
– En stor folk fest och festival under namnet Hesselby slott – Stockholm Folk Festival 2012 sker den 10-11 augusti, med musik från all världens hörn och många genrer… Världsmusik, folkrock, svenskt, irländskt, blues, Old Time-Music och visor. Några av de ledande namnen är Ale Möller, Esbjörn Hazelius, Hoven Droven, Nordic, Faela men även Mikael Rickfors, Sofie Livenbrant, Brittany Haas & Lauren Rioux, USA, Mamadou Sene och många ungdomsfolkorkesterar – dessutom blir spelmansstämma med buskspel och dans. Helt enkelt en folkfest.

Hesselby Slott ägs ju idag av Tomas Ledin och Torbjörn Blomqvist. Hur ser deras långsiktiga ambition ut?
– Vi vill att Hesselby slott ska vara ett musikslott som är en öppen mötesplats för alla – branschen, institutioner, skolor men även finna nya former av samarbeten som skall kunna ske här. Vi ser en kombination mellan att konferensdeltagare och möten sker med inspiration av musik, samt att skapa en levande scen för musik.

Du är ju inte bara projektledare på Hesselby Slott, utan dessutom även bl.a musikkoordinator på Polar Music Prize. Hur långt har ni idag kommit i arbetet med prisgalan 28 augusti och kan du redan idag avslöja något om programinnehållet?
– Vi har kommit väldigt lång och kommer att sända ut en pressrelease med alla de medverkande. Årets båda pristagare Yo–Yo Ma och Paul Simon har sådan bred och känd stor repertoar, så att i år har svårigheten varit att kunna välja i denna stora musikskatt. Det finns så många bra svenska artister som gör dessa pristagare rättvisa, och vi ser fram emot att senare i sommar releasa vilka de är. Just nu kan jag inte säga något om vilka som kommer att medverka.

Har du några fler projekt på gång just nu?
– Jag fokuserar på Polarpriset och Hesselby slott. Jag är väldigt glad över dessa uppdrag , ser att det kommer ske en stark utveckling i båda, och det känns roligt, i och med att det ryms så mycket i det. Tidigare har jag jobbat med Creators Network/ Conference och en mängd andra uppdrag, bland annat för Århundradets Spelmansstämma och Kungl. Musikaliska Akademien och jag ser fram emot ett nytt spännande uppdrag i höst med konst och musik.
– En glädje som jag har idag också är att min son är trummis och sångare i bandet Side Effects som redan nu skördar framgångar och har ett skivkontrakt med Sony Music Internation och Live Nation som bokare, så de konserterna missat jag inte att gå på.

Claes Olson