25 april 2012

Johan Lindgren ny marknadsdirektör på Sony Music

Den 7 maj börjar Johan Lindgren som ny Marknadsdirektör på Sony Music. I den rollen kommer han att ha övergripande marknadsansvar för både Sonys internationella och lokala avdelningar, samt katalogverksamheten. Lindgren kommer närmast från sitt eget företag JLMBR. Innan det tillbringade han 16 år på Universal Music, senast i rollen som Marknadsdirektör. Totalt har Johan över 20 års erfarenhet inom musikindustrin.

Den 7 maj börjar Johan Lindgren som ny Marknadsdirektör på Sony Music. I den rollen kommer han att ha övergripande marknadsansvar för både Sonys internationella och lokala avdelningar, samt katalogverksamheten. Lindgren kommer närmast från sitt eget företag JLMBR. Innan det tillbringade han 16 år på Universal Music, senast i rollen som Marknadsdirektör. Totalt har Johan över 20 års erfarenhet inom musikindustrin.

– Jag är otroligt glad att Johan har tackat ja till att börja hos oss på Sony Music, säger Mark Dennis, VD Sony Music Sweden, och fortsätter:

– Det finns få personer i branschen som har byggt upp ett så omfattande nätverk och respekt bland artister, återförsäljare, branschkollegor och andra partners. När marknaden utvecklas så snabbt som den gör nu – med stor fokus på nya digitala verktyg – är det lätt att glömma bort att musik är till stor del en relationsindustri – där kreativa möten och samarbeten fortfarande är grunden till det vi håller på med. Med det i åtanke är jag säker på att Johans erfarenhet och kunnande inom detta område är mycket värdefullt för Sonys framtid.

– Johan har en otrolig "track-record" vad det gäller att breaka nya artister, samtidigt har han jobbat med några av världens idag största artister. Därför känns det mycket spännande att se hur Johan kommer att applicera sin kunskap på vår fantastiska artistroster. Rekryteringen av Johan kommer utan tvekan att stärka vår marknadsavdelning och bolag som helhet.

Lars Nylin

Johan Lindgren