19 april 2012

EMI Music lanserar nytt Innovation & Insight Team och Innovation Lab

EMI Norden har lanserat ett nytt Innovation & Insight Team och ett Innovation Lab. EMI Innovation & Insight Team leds av den stockholmsbaserade Paul Sonkamble, Head of Innovation & Insight, som kommer att driva verksamheten tillsammans med medarbetare i alla de fyra nordiska länderna.

EMI Musics Innovation & Insight Team och Innovation Lab kommer att arbeta med utveckling och lansering av nya innovativa lösningar för såväl bolagets verksamheter i Sverige, Danmark, Finland och Norge som inom hela det världsomspännande musikbolagets övriga förgreningar.

Det nya teamet skall utgöra ett central inslag i EMI Nordens struktur, där samtliga delar av management och verksamhet är helintegrerade över nationsgränserna.

– Våra nordiska länder har länge legat i framkant ifråga om såväl den kreativa som kommersiella musikutvecklingen, konstaterar Stefan Blom, vd EMI Music Norden.

– Genom att sätta samman vårt nya Innovation & Insight Team och Innovation Lab stärker vi nu en struktur som möjliggör för oss att vidareutveckla det bästa ifråga om vår kompetens, menar Blom. Samtidigt säkrar vi att EMI Music kan ge alla våra artister den smartaste, snabbaste och mest effektiva servicen.

EMI Musics Innovation & Insight Team kommer tillsammans med bolagets övriga personal utveckla och förbättra nya sätt för artisterna att kommunicera med sina fans. En målsättning är att utveckla spetskompetens ifråga om digitala kampanjer samt finna nya arbetsverktyg, tekniker samt arbetsmetoder. En ambition är även att utveckla nya attraktiva, fysiska produktidéer. EMI:s Innovation & Insight Team kommer dessutom att koordinera och ansvara för vidareutvecklingen av bolagets aktiviteter inom digital kommunikation, t.ex ifråga om sociala medier och konsumentkunskap.

Claes Olson