9 december 2011

4 SNABBA Börje Lindquist, Liphone Records 40 år

I år firar det Uddevalla-baserade skivbolaget Liphone Records 40 år. Bolaget grundades 1971 av Börje Lundquist och har genom åren producerat närmare 350 fonogram i olika genrer, även utgivna på underetiketter som Liphone Jazz, Liphone Metal, Liphone Pop, Liphone Rock och Liphone Blues. Börje Lindquist sammanfattar fyra decennier genom att besvara MI:s 4 SNABBA.

När du startade Liphone Records för 40 år sedan så var låg inriktningen mest på svensk visa och folkmusik. Genom åren har du dock breddat katalogen betydligt. Hur kommer det sig och hur är det att både ha pop, visa, folkmusik, jazz, blues och andra genrer i katalogen?
– Det var mitt personliga intresse för visa och folkmusik. 1970-talet var ju en period då visan var framgångsrik.
– Jag har aldrig ”raggat” artister, utan det har varit ”mun mot mun-metoden” som gällt. När jag började att åka på olika mässor runt om i världen 1990, så insåg jag att jag borde bredda katalogen. Det var inte så lätt att sälja svensk visa i till exempel Tyskland eller Spanien! Därför breddade jag Liphone-katalogen.

Hur kommer det sig att av dina mest spridda Liphone-spår ligger på ett album med Suzanne Vega?
– Suzannne Vega beslutade sig för att A&M Records skulle ge ut en CD med olika versioner av hennes hit Tom’s Diner. Då fick Liphone med en version av Mats Höjer som på svenska heter Tages Kafé.

Hur är det att driva skivbolaget idag jämfört med i starten på sjuttiotalet och hur har du firat jubileumet?
– När jag startade Liphone 1971 så var det mycket lättare att få en artist att bli uppmärksammad i radio, TV eller tidningar. Som jag ser det, så är det svårt att jämföra. Internet fanns ju till exempel inte och det fanns bara två TV-kanaler. Sveriges Radio hade ju monopol i etern.
– Jag har firat de 40 åren med att bjuda min hustru på restaurang i all enkelhet. Hon har ju försakat en del för min skull!

På 90-talet såg man dig alltid i Export Music Swedens monter på MIDEM i Cannes, men nu är det några år sedan jag såg till dig där tror jag. Reser du fortfarande på musikmässor som MIDEM i utlandet?
– Jag har varit med på 20 MIDEM-mässor och de mesta har ju varit i Cannes, men de har även varit förlagda till USA och Hong Kong. När den illegala nedladdningen slog till så blev det svårt att debet och kredit att gå ihop, så de senaste 5-6 åren så har jag inte varit där.
– Men vem vet, vi kanske träffas i Cannes 2013. Det vore kul!

Claes Olson