4 november 2011

Från Jazzens Museum till Led Zeppelin

Den här veckan har Musikindustrins jazzskribent Göran Olson lyssnat på fyra nya svenska albumproduktioner. De fyra CD-album rymmer allt från pianisten Bengt Hallberg på Jazzens Museum till jazztolkningar av hårdrockgruppen Led Zeppelins musik.

Bengt Hallberg Live at Jazzens Museum [Four Leaf Records / Plugged]
Efter många års frånvaro är pianisten Bengt Hallberg åter på jazzscenen – och som han spelar! Hallberg föredrar att göra solokonserter och det gör han på ett magnifikt sätt.
Ensam på scenen gör han här en uppvisning i solopianots svåra konst på Jazzens Museum i Strömsholm. Flera av de melodier som han så listigt tolkade innan han gjorde sitt nästan tio år långa uppehåll tas åter till heders, som till exempel Tea For Two, Dinah och But Not For Me. Den svenska schlagerskatten tullas på Jag Har Bott Vid en Landsväg och Jules Sylvains En Stilla Flirt. I flirten tonar bland annat reminiscenser från kollegan Erroll Garner fram. Från visans lager hämtas Ögon Känsliga För Grönt som Barbro Hörberg lanserade så skönt och Olle Adolphsons Trubbel. Från jazzgarderoben lyfts också The Midnight Sun Never Sets, Les Feuilles Mortes (Autumn Leaves), Star Dust och ett potpurri från Duke Ellingtons melodibok. Potpurriet är en postum hyllning till mångårige spelkompisen Arne Domnérus. Mer fransktbetitlat blir det med Sur Le Pont D'Avignon. Bengts komposition Lucky Corner belyser hans humoristiska och kluriga sida. Den betagande romantiska sidan märks i Jule Stynes sällan hörda Dance Only With Me. GO

Andreas Pålsson Trio Scrabble [Gorilla Deluxe]
Det här är organisten Andreas Pålssons trios första skiva. Andreas som kommer från Helsingborg är till vardags slagverkare i stadens symfoniorkester. I gruppen ingår gitarristen Staffan William-Olsson och trumslagaren Lennart Gruvstedt. På det Oslo-inspelade albumet utökas trion i fyra nummer med de norska musikerna trumpetaren Kåre Nymark och trombonisten Even Kruse Skatrud. All musik frånsett I Got Rhythm är komponerad av Andreas.
Sättningen inbjuder till besök på bluesens fält och det görs i Blues For T.E. Där lämnar Gruvstedts cymbaler ifrån sig ett sound som lyfter fram solisterna. Här slår det gnistror om speciellt Skatruds trombon.
I den drygt tio minuter långa Rotunda bjuds stora ytor för lyriska soloinsatser. Den snabba Vinkelvolten visar att Andreas är ett intressant nytillskott i den svenska organistskaran. Staffans gitarr är som sig förväntas en begivenhet av stort mått. Här får också Gruvstedt blomma ut i ett solo som slår an. Hans fina vispkomp kommer fram i den lätt svängande Bengt In The Basement. De norska spelarna kommer tillbaka i Back To Town. Här skapar Staffan ett kärnfullt solo vilket också smittar av sig på Skatruds och Andreas spel.
Studiobesöket i Oslo mynnar ut i den skönt klingande Britas Birthday. Där har Staffan inledningsvis huvudrollen vilket han gör på ett innerligt sätt. Innan han avslutar temat har också Andreas dragit sina strån till den romantiska tolkningen. GO

LED The Ocean [Kopasetic / Naxos]
Trumslagaren Peter Danemo är mannen bakom projektet Led till vilket han har arrangerat musik av Led Zeppelin. Till sin hjälp har han flera av landets intressantaste jazzmusiker: Nils Janson (trumpet), Thomas Backman (alternerar mellan altsaxofon och klarinett), Mats Äleklinet (trombon), Alberto Pinton (barytonsax och flöjt) samt Per-Åke Holmander (tuba). I No Quarter gästar basisten Dan Berglund.
Särskilt Pinton och Holmander bidrar kraftigt till gruppens färg med energifyllt spel. I Four Sticks får de att musiken att koka med sina starka personifierade utflykter. De presterar en fri form av jazz som både behagar och ruskar om. I That’s The Way är Pinton på ett strålande spelhumör – ett av skivan absoluta toppnummer. Nils Jansons trumpet är alert och medryckande i Misty Mountain Hop. LED är tveklöst värda att uppmärksammas för närmandet till Zeppelins musik. GO

Trinity Get Out [Do Music Records / Plugged]
Trinity är en ovanlig grupp. Inte enbart genom en okonventionell sättning, som inte har så många motsvarigheter här i landet. Trumpet, hammondorgel och trummor är en sällsynt instrumentation. Trumpet spelas av Karl Olandersson, Andreas Hellkvist sköter orgeln och Ali Djeridi är trumslagare.
En titt på den udda repertoaren visar att gruppen har ett brett spektra. Den slitna Sweet Georgia Brown har till exempel fått en uppfräschad behandling. Don Redmans alltför sällan spelade Cherry har också letats fram. Att Erik Franks Novelty Accordeon platsar visar att man inte drar sig för att presentera en i jazzsammanhang inte alltför sönderspelad repertoar. Bjärta kontraster finns i Sonny Stitts The Eternal Triangle och den mjuka The Shadow Of Your Smile. Tre andra melodier har skrivits av gruppens musiker. Det ingår såväl romantik som djärvare uttryck i bagaget.
I Karl Olandersson har Trinity en solist av internationellt snitt som kan spela swing och även hardbop när så behövs. Att han är ett hett namn på dagens jazzklubbar är välmotiverat. Han visar respekt för äldre musikstilar både som lyriker och när han går till väders i eldiga välformade slingor. Hans register har ett mycket stort omfång som han utnyttjar till fullo. Andreas Hellkvist som är en relativt ny bekantskap i jazzvärlden är en smakfull organist som inte går fram som en tornado över sitt instrument. Hans återhållsamhet ger gruppen ett sound som inte är alltför vanligt i Hammond-kretsar. Mycket välanpassad och stilfull är Ali Djeridi vars spel bidrar till gruppens eleganta uttryck. GO