20 oktober 2011

4 SNABBA med Daggan Stamenkovic på Novoton Records

Daggan Stamenkovic på skivbolaget Novoton har fått se sin utgivning Det sista organet med gruppen Skriet bli årets hittills mest kritikerhyllade CD. MI ställde sportfrågan ”Hur känns det?” Men passade också på att prata om mångsysslaren Stamemkovics ”riktiga jobb”, som svenskt ansvarig för den norska digitaldistributören Phonofile.

Reaktionerna på Skriets album har varit smått sanslösa, vad trodde du på förhand?

– Det är helt fantastiskt att se alla helt galet positiva recensioner. Faktum är att den inte fått en enda recension med sämre betyg än 4 av 5 vilket är ganska unikt för ett komplext album som detta. Mitt i en tid när alla förespår albumets död och att man bara ska göra singlar/EPs så väljer vi att släppa ett album som är över 60 min i längd och där hälften är instrumentalt. Vi visste direkt när låtarna började ta form att det inte gick att göra på något annat sätt och då måste man också våga lita på sina instinkter. Jag personligen älskade plattan men kan i ärlighetens namn säga att jag också var orolig för hur den skulle tas emot. Den är gravallvarlig och det är alltid sånt som folk kan reta sig på. Den är dock helt ärlig i sitt uppsåt och Isak (Sundström) skriver fantastiska melodier/texter. Jacob (Frössén) och han har också skapat en sån tät och suggestiv stämning att man enkelt försvann in i låtarna och märkte knappt att en timme hade passerat. Det gjorde att jag hoppades att folk skulle orka ta det lugnt och ta sig in i musiken för kom de bara väl in i låtarna så var jag säker på att de skulle reagera som jag.

-För mig är det också ett tecken på att våga chansa när man jobbar med musiker som vågar ta ut svängarna och ibland lita på att det de gör kommer att bli grymt. När jag hörde demos av denna skiva kunde jag ju höra de fina melodierna men då fanns inte stämningen där på samma sätt som i slutresultatet och då hade det varit lätt att avfärda hela projektet. Som tur litade jag på Isak/Jacob och hjälpte de att få ihop ett team för att förverkliga sin vision. De ville nämligen spela in plattan själva i replokalen och eftersom jag vet att de inte är några inspelningstekniker så ordnade jag så att Katharina Nuttall hjälpte till med inspelningarna och de körde även några sessions i Alex Svenson-Metés studio. Sen lämnade vi över till Love Martinsen (som också spelade in den första SKRIET-plattan) för mix och Jonas Ekström för mastring. Både bandet och jag var väldigt involverade i varje moment så att vi skulle få det som vi ville. Samtidigt så var alla inblandade också engagerade fullt ut och och det var som om alla kände på sig att vi jobbade med något som skulle bli kanon. Man kan inte känna sig något annat än privilegierad när man får vara med om att ta fram en sån här platta.

Hur har 2011 varit i övrigt för Novoton?

– 2011 har varit ett helt underbart år för Novoton. Vi har släppt fem album och en drös singlar/EPs och alla har fått väldigt bra mottagande. Jag har hållt på och drivit lablar sen slutet av 1980-talet och har aldrig tidigare släppt så många releaser på ett år hittills. Det också i en tid när branschen är som den är. Faktum är att mitt i denna "kris" (som jag inte är helt säker på att det är) så görs det väldigt mycket bra svensk musik och det hade varit väldigt tråkigt om den inte hade fått komma ut som den förtjänar. Lyckligtvis finns det fortfarande en hel del mindre lablar, som vår, som också tycker att det är värt att satsa framåt. Så länge vi kan få varje produktion att bära sig själv och jag orkar med all kvälls-/helgjobb så kommer vi att köra på. Vi har redan två färdiginspelade album inför nästa år och fler kommer det att bli. Det är jag helt säker på.

Men Novoton är inte ditt ”riktiga” jobb?

– Novoton är ju min "hobby" som jag sysslar med på kvällar/helger och mitt riktiga jobb är som "Country Manager" i Sverige för den Norska digitaldistributören/aggregatorn Phonofile som är en oberoende nordisk digital musikdistributör. Jag har jobbat med digital musikdistribution egentligen sen tidigt 2000-tal då jag var involverad att försöka få igång detta för PIAS. När det projektet inte blev av så startade jag och två vänner (Andreas Karperyd och Jonas Klemming) i 2004 Klicktrack som är en teknisk plattform för lablar/artister med vilken de kan göra egna download stores och sälja sin musik direkt från sina hemsidor/etc. Förra året gick Klicktrack ihop med Norska Phonofile eftersom fler och fler av Klicktracks kunder frågade om vi inte kunde hjälpa de med digital distribution till andra shopar/tjänster också. Vi hade då redan inlett ett samarbete med Phonofile och eftersom vi hade samma attityd och inställning kring detta var det ett enkelt beslut från båda sidor att gå ihop. I dagsläget jobbar vi med över 800 skivbolag och en katalog innehållande mer än 250.000 låtar, med en mycket stor bredd både i stil och genres.

– Phonofile är den ledande Nordiska digitala musikdistributören men jobbar också med många internationella skivbolag. Vi har kontor i Oslo, Stockholm och Köpenhamn. Mitt jobb där är att få med fler Svenska bolag och hjälpa de som vi redan jobbar med att bli så bra som möjligt på den digitala biten för att öka försäljning. Fortfarande tycker jag att många bolag är lite för lata och inser inte att det är ganska mycket jobb också med den digitala distributionen. Här finns det mycket att lära för att bli bättre.

Vilka är de största utmaningarna för de mindre bolagen som du ser det?

– En av de större utmaningarna kommer vara att nå igenom bruset. Det släpps så många releaser och det gäller att ha en tydlig plan för hur man ska nå ut. Också att planlägga releaser bättre och inte bara försöka släppa de så fort de är klara. På det sättet är det svårt att både få bra press och placeringar på shoparna. En annan grej är att få artisterna mer involverade i försäljningen för det finns en mycket större köpvilja att köpa direkt från artisten än från andra håll. Mycket av det här är inte så kostsamma saker men ganska tidskrävande. För folk som ofta gör detta "på sidan av" är just tid den resurs de har ganska dåligt av och därför är det ännu viktigare att planlägga releaserna ordentligt så att man har gott om tid innan att jobba mot press, bloggare och shoppar/tjänster. Vi har märkt att då vi kan jobba nära med de lablar vi distribuerar och att det finns bra med tid så har vi oftast fått mycket bättre resultat.

Fotnot: Novotons 2011 i album: Paper Mischmasch,Riddarna Riddarna, Katharina Nuttall Turn me on, Pascal / Mattias Alkberg Allt det här, SKRIET Det beslutande organet.

Lars Nylin