26 september 2011

5 x jazzdrottningar

MI:s Göran Olson tycker till om fem välgjorda jazzutgivningar från etiketten Le Chant Du Monde. Alla fem summerar epoker i legendariska jazzvokalissors karriärer.

Vokal odyssé från fyrtio-femtiotalet
Fem sångerskor såväl etablerade som några på väg upp i den högre hegemonin har presenterats av Le Chant Du Monde i fem välgjorda boxar. Samtliga sångerskor hade sina rötter placerade i jazzen även om de inte drog sig för att göra avstickare. Även det på en hög konstnärlig nivå.

Nina Simone
Complete 1955-1959 2 CD
[Le Chant du Monde / Naxos]

Den dramatiskt uttrycksfulla sångerskan och pianisten Nina Simone 1933 – 2003 var en av scenens mest betydande sångerskor. Repertoaren innehöll melodier från soul, jazz, gospel och klassisk musik. En politisk touch färgade hennes engagemang där hennes temperamentsfulla kontraalt-stämma kunde trollbinda lyssnarna. Var inte publiken koncentrerad på hennes budskap kunde hon avbryta sitt framträdande vilket skedde mer än en gång. I Sverige var hon uppskattad artist vilket inte minst märktes vid hennes konserter i Stockholm.
I fyrtiotre nummer fås en karaktäristisk bild på Ninas hela artisteri. Inte bara sången engagerar. Hennes mer än habila pianospel griper också tag, som i Tadd Damerons jazzklassiker Good Bait. I Loves You Porgy, My Baby Just Cares For Me och For All We Know är andra melodier med stark lyskraft som Nina kramar ur substans från på skiva ett.
Skiva två består av melodier inspelade 1959. Här omges Nina av en stor orkestrering. Ödesmättade Blue Prelude öppnar och följs upp av gospelmelodin Children Go Where I Sent You. Jazzmusikern Nina kommer fram i Stompin´ At The Savoy och i Exactly Like You. It Might As Well Be Spring sjungs komplett med den inledande versen vilket inte många artister mäktat. Vackert inramad blir sången i Ann Ronells Willow Weep For Me. Billie Holidays succé Fine And Mellow bildar en värdig avslutning på tillbakablicken på en vidrörande artist. Att Nina Simone fått epitetet The High Priestess Of Soul är ingen tillfällighet. GO

Etta Jones
Complete 1944-1960 2 CD
[Le Chant Du Monde / Naxos]

Sångerskan Etta Jones, 1928-2001, Var ett nytt hett vokalistnamn under fyrtiotalet. Hon hördes med klarinettisten Barney Bigards och pianisten Earl Hines grupper. Under karriärens sista decennier var hon lierad med saxofonisten Huston Persons band. Grammynominerad var hon tre gånger. LP Don´t Go To Strangers från 1960 skall nämnas. Melodin finns givetvis med i den här utgåvan. Sången backas bland annat upp av bandledare som Barney Bigard, Pete Johnson, J.C. Heard, Luther Anderson och Earl Hines.
Bland hennes arrangörer märks Oliver Nelson. Solister av klass finns i form av tenoristerna Jerome Richardson och Frank Wess. Melodierna från den tidigare perioden som omhuldas varmt av den själfulla Etta är Solitude, Mean To Me samt Blues To End All Blues. Bland Spåren från femtiotalet hittas melodierna One O´Clock Jump, When I Fall In Love, Sposin´, I Thought About You, Since I Fell For You samt Where Or When. GO

Abbey Lincoln
The Complete 1956 -1958 2 CD
[Le Chant Du Monde/Naxos]

En av Billie Holidays många beundrare var Abbey Lincoln som gick ur tiden 2010, åttio år gammal. En milstolpe i hennes karriär var skivan We Insist!-Freedom Now Suite 1960 med dåvarande maken trumslagaren Max Roachs grupp. Innan dess som här i inspelningar några år tidigare sjunger hon med varierade grupper. Först i raden är melodier från samarbetet med saxofonisten och arrangören Benny Carter. Där hörs Cole Porters You Do Something To Me och Duke Ellingtons Do Nothing ´til You Hear From Me. Mästararrangören Marty Paich ledsagar Abbey i
melodier från skivan A Story Of A Girl In Love. Love Walked In, Crazy He Calls Me och Would I Love You är exempel.
Med tunga namn som trumpetaren Kenny Dorham och tenorsaxofonisten Sonny Rollins presenterar hon genuina tolkningar av
My Man, Porgy, Don´t Explain och Happiness Is A Thing Called Joe. Förnämlig omgivning får hon också av pianisten Wynton Kelly och saxofonisten Benny Golson i Exactly Like You och Love. GO

Sarah Vaughan
The Complete 1944-1947 2 CD
[Le Chant Du Monde/ Naxos]

Här är det en mycket ung Sarah Vaughan vi får möta som tjugoåring och tre år framåt. Det är då hon står på tröskeln till sitt stora break. Sarah var bebopjazzens kvinnliga frontfigur med sin instrumentala fraseringskonst. Raskt anammades hon av stilens giganter som trumpetaren Dizzy Gillespie altsaxofonisten Charlie Parker och pianisten Bud Powell. För att inte tala om sångaren Billy Eckstine. Med honom sjunger hon här I´ll Wait And Pray. Med Dizzy och Parker levererar hon Mean To Me, What More Can A Woman Do? Samt I´d Rather Have A Memory Than A Dream.
Med klarinettisten Tony Scotts band sjunger Sarah All Too Soon.
Pianisten Tadd Damerons bebopband kompar Sarah i fyra nummer. Däribland i Damerons If You Could See Me Now och My Kinda Love.
Flitigaste beledsagare är trombonisten George Treadwells orkester som bildar bakgrund till sången i evergreens som Don´t Blame Me, I Cover The Waterfront, Body And Soul och I Thought About You. GO

Nancy Wilson
The Complete 1956-1960 2 CD
[Le Chant Du Monde/ Naxos]

All musik har hämtats från Nancy Wilsons Capitalkatalog. Hennes stämma fångas upp av orkestrar med utmärkta arrangemang på notställen. Dit hör Billy Mays förnämliga stora band. Bland grupper i det mindre formatet återfinns pianisten George Shearings åtsittande kvintett. Det här är således före hennes samarbete med altsaxofonisten Julian Cannonballs grupp.
Med en självklar suveränitet tar Nancy hand om evigt gröna melodier, några ej utgivna tidigare. Ett förnämligt utförande bland de trettiofem inslagen får The More I See You, Almost Like Beeing In Love, The Things We Did Last Summer, Teach Me Tonight, Fly Me To The Moon, What A Little Moonlight Can Do samt My Foolish Heart. This Time The Dream´s On Me som i jazzsammanhang vanligtvis spelas i fyrtakt får här en annorlunda version när den skrudas i tretakt. GO