23 september 2011

Spotify får huvudroll i nya Facebook

Under Facebooks redan på förhand mycket uppmärksammade f8-konferens på torsdagen avslöjade företaget ett antal olika uppgraderingar av den sociala tjänsten, där musik kommer att få en mycket betydande roll. Spotify till hör Facebooks nya partners och det fanns symbolik i att Facebooks grundare Mark Zuckerberg på scenen gjorde en ”high five” med Spotifys Daniel Ek.

Listan på samarbetspartners inom musikområdet är lång och imponerande. Förutom Spotify bl.a.SoundCloud, VEVO, Earbits, Deezer, Rdio, EventBrite, Slacker, Ticketfly, Songza, ScoreBig, MOG, MixCloud och Turntable.fm.Men även film, TV-serier, nyheter och annan media kommer att integreras i Facebook på ett helt annat sätt än tidigare.

Den nya funktionen Timeline kommer göra det möjligt att få en överblick på allt man som användare har gjort, privat eller publikt, och tanken är att man med hjälp av appar skall kunna mer eller mindre bygga en databas över sitt liv. Vilken mat man äter, träning man utför, nyheter man läser, filmer man ser och självklart vilken musik man lyssnar på.

Den andra stora uppdateringen kallas OpenGraph, vilken gör det möjligt att bygga in upplevelserna direkt i Facebook. När man t.ex. ser i sin "ticker" på högersidan att en kompis lyssnar på en specifik låt, behöver man bara klicka på den låten för att själv kunna lyssna, genom samarbetet med musiktjänsterna.

Tanken bakom detta är att skapa en mycket mer social upplevelse runt omkring musiklyssnandet, och också låta Facebook bli en rekommendationstjänst för musik baserat på sina vänner och sina vänners vänner. Och just funktionen att kunna lyssna tillsammans i realtid framhölls som något mycket spännande.

– En riktigt cool upplevelse. Man kommer uppleva mycket ny musik den vägen, sa Facebook-grundaren Mark Zuckerberg under sitt presentationstal.

Spotify-grundaren Daniel Ek blev under keynote inbjuden på scenen varefter Zuckerberg och Ek hälsade på varandra med en, troligen, väl förberedd och symbolisk high five. Spotify har nu 2 miljoner betalande användare, en ökning med över 12 procent på bara några veckor, varav en stor del av tillväxten kommer från den amerikanska marknaden.

Ek höll ett kort anförande och följde Zuckerbergs linje i "nu förändrar vi musikindustrin". Ek sade bl.a: "Today is a big day for Facebook and it's a big day for Spotify. But most importantly, it's a big day for music lovers. So let's light up the world with music."

Daniel Johansson

Video från konferensen finns att se på http://www.livestream.com/f8live.