25 augusti 2011

Retrospektiv samling med årets polarpristagare Patti Smith

Även om Patti Smiths sjuttiotalsklassiker Because the Night är känd även för den breda publiken, så har den amerikanska artistens långa karriär sedan sjuttiotalet inte precis kantats av ”hits” – i bemärkelsen kommersiella framgångar. Att den lagom till nästa veckas polarprisgala nu aktuella samlingen med rockikonen döpts till Outside Society – istället för t.ex ”Greatest Hits” – är ytterst träffsäkert. ”Outside of society, that's where I want to be!”, som Patti Smith sjunger i Rock N Roll Nigger – ett av de 18 spåren på samlingsalbumet.

Patti Smith Outside Society [Arista / Sony Music]

Outside Society är det andra utgivna karriärstäckande samlingsalbumet med Patti Smith och täcker åren 1975-2007 – d.v.s. från debutalbumet Horses fram till senaste albumet Twelve. De kronologiskt lagda spåren (med en till tre låtar från sångerskans samtliga tio studioalbum) inleds med Gloria, den ytterst personliga versionen av Van Morrisons sextiotalslåt som öppnar med raderna ”Jesus died for somebody’s sins, but not mine…” – rader som bidrog till att göra det John Cale-producerade albumet Horses till en av de starkaste och mest uppmärksammade debuterna i rockhistorien. ”The opening of Gloria was meant to serve as a declaration of existence”, skriver Patti Smith själv i omslagstexten, där hon ger personliga reflektioner om varje låt.

I låtar som Frederick och Because The Night (till vilken det är hon – och inte originalkompositören Bruce Springsteen – som har skrivit den vackra andraversen) lyckas Patti Smith på ett fullkomligt unikt sätt sammansmälta skir poesi med kraftfull rock’n’roll. Den drömska lyriken i Dancing Barefoot och Beneath The Southern Cross träffar lika djupt som hennes adrenalindrivna utspel i Pissing In A River och Rock N Roll Nigger. Hennes glödande patos i People Have The Power kan förflytta berg.
?Patti Smith is a Rimbaud with Marshall amps”, som Polarprisjuryn konstaterar i sin motivering till årets pris.

Utöver sin förmåga att genom rockmusiken finna uttryck för sina egna ord och tankar så har Patti Smith även en märklig förmåga att transformera och lyfta andras låtar på ett egensinnigt sätt. Senaste albumet Twelve var baserat på tolkningar av låtar av såväl The Beatles och Rolling Stones som Tears For Fears (!) och Nirvana. Det sistnämnda bandets odödliga Smells Like Teen Spirit finns med här i samlingen, liksom bl. Patti Smith Groups tunga version av The Byrds So You Want To Be A Rock N Roll Star (från albumet Easter, från 1978).

Att summera Patti Smiths hela musikaliska karriär på en enda cd-skiva är ingen enkel uppgift. Den tidigare utgivna samlingen Land 1975-2002 var en dubbel-CD som gavs ut 2002, vilket innebär att den saknar spår från de två senast albumen Trampin’ (som kom 2004) och Twelve (från 2007). Till skillnad från den nya samlingen innehöll dock Land 1975-2002 den oerhört starka singeln Piss Factory, som med en version av Hey Joe på andra sidan utgjorde Patti Smiths skivdebut 1974. Hade jag fått välja så hade jag personligen valt att inkludera Piss Factory även här, liksom t.ex ett par av låtarna Ask The Angels, 25th Floor och Kurt Cobain-dedikerade About A Boy. För att vara mer heltäckande så borde den här samlingen kanske även ha innehållit någon av Patti Smiths längre texter och improvisationer, som Land, Birdland eller Radio Ethiopia.

Outside Society kommer dock att kunna fungera bra som en introduktion för den nya publik som kommer att få stifta närmare bekantskap med henne i samband med Sverige-besöket nästa vecka. Det finns guld i spåren!

Claes Olson

OBS! 5 september släpps samlingen även som dubbel-LP på 180 gram vinyl [Music On Vinyl / Soundcarrier / Kommunikation].