16 augusti 2011

Cosmos, Playground och Sony Music i nytt samarbete

Från första oktober börjar Sony Music, Cosmos Music Group och Playground Music Scandinavia ett samarbete kring fysisk försäljning i Sverige.

Sony Music kommer att sköta försäljningen till kedjor, varuhus och grossister via sina kanaler. Cosmos och Playground kommer fortsatt att ha en egna ”indiesäljare” som sköter försäljningen till de oberoende skivbutiker som finns kvar. Mattias Lörstad blir Key Account Indie Stores för Cosmos och Playgrounds repertoar.

– I en krympande marknad vill vi bredda den fysiska försäljningsorganisationen genom ett samarbete med Sony på säljsidan. Sony har Sveriges största säljkår och Sony tror på den fysiska försäljningen och ligger i framkant för att hitta nya vägar till exponering och kunder, säger Fredrik Ekander, VD och delägare på Cosmos Music Group.

– Sverige har allt fler kedjor och varuhus där vi slåss med andra varor för att musiken ska få exponeras och nå kunderna. Där är Sony bäst, de har kapaciteten och förtroendet hos återförsäljarna. Det gynnar och stärker vår position. Sony tror på ett aktivt sälj och där har vi samma syn och vill stärka oss. De fungerande skivbutikerna är få numera, men desto viktigare för oss som har många releaser och en bred indierepertoar, fortsätter Ekander.

– De kvarvarande butikerna är kulturbärare, tastemakers och samlingspunkter i en musikmarknad som alltmer hanteras av kedjor, som ofta saknar den detaljkunskap och det personliga engagemang som butiken står för. Butikerna förtjänar vårt fördjupade stöd och bästa möjliga service, betonar Jonas Sjöström, ägare och VD på Playground Music Scandinavia.

– Detta är ett rent säljsamarbete med Sony. Playground/Cosmos fortsätter att själva fakturera alla kunderna och hantera alla kundavtalen. I och med detta kommer Playground och Cosmos också att förstärka sin satsning på de viktiga kvarvarande oberoende skivbutikerna, fortsätter Sjöström.

– Det glädjer mig enormt att få inleda detta säljsamarbete tillsammans med Cosmos och Playground och vi är mycket stolta över att få möjligheten att jobba med deras fantastiska repertoar. Trots att det är stort fokus på den digitala utvecklingen i Sverige så finns det fortfarande en viktig och betydande fysisk marknad som vi på Sony Music tror starkt på. Genom detta samarbete kommer vi att kunna leverera en ännu bättre service gentemot våra fysiska återförsäljare”, säger Mark Dennis, VD på Sony Music.

Lars Nylin