24 maj 2011

ONÖDIGA MELLANHÄNDER En MI-serie om branschens osynliga huvudrollsinnehavare

MI porträtterar i en intervjuserie branschpersoner som i det tysta påverkar den svenska musikutgivningen. Trots att de av belackare ofta rubriceras som ”onödiga mellanhänder mellan artister och fans". I dag möter vi Helene Wigren som sedan början av 1990-talet är en av de mest bekanta profilerna på Warner Music. I dag är hon marknadschef på den svenska avdelningen.

Svenska musikbolag har gott om yrkesmän och kvinnor som tycks leva i symbios med sitt jobb. Warners Helene Wigren är en sådan, sedan hon kom in på bolaget i början av 90-talet har hon för artister, medier och annat branschfolk upplevts som allestädes närvarande. Det finns inte en detalj kring ett skivsläpp, turnépremiär eller – numera – marknadskampanj för liten för att hon inte ska ha haft en åsikt eller finger med i spelet.
I dag finns Wigren på Warner Musics svenska avdelning med fokus på utgivningen på Metronome-etiketten. På sistone har det inneburit mycket arbete med Melodifestivalen, men nu är hon mitt i att förbereda sommarens utgivningar.

Hur gick det till när du började jobba på skivbolag?
– Jag hamnade på skivbolag av en ren slump, Jag jobbade halvtid på dåvarande Sonet Studios, i receptionen, och blev erbjuden att provjobba på skivbolaget Mega den andra halvtiden. Efter två år där blev jag erbjuden jobb på Warner Music, eller WEA som det då hette, på promotionavdelningen.

Du har gått från att jobba med medier till att numera finnas på marknadssidan – vilka är de största skillnaderna?
– De största skillnaderna mellan att jobba med promotion och labelinriktat tycker jag väl finns på den utländska sidan. Där får man i princip färdigserverade singlar och redskap. På den svenska sidan, där jag är nu, är man inbladad mer kreativt från starten i ett projekt. Där går de olika rollerna in i varandra mer.

Hur ser ditt arbete ut en vanlig dag?
– Jag har de senaste åren arbetat som marknadschef/produktchef för de internationella artisterna. Men sedan någon månad har jag gått över till att arbeta som marknadschef bara för den svenska avdelningen. På sidan om min roll som marknadschef har jag även ansvaret för produkt/strategi/promotion för några av våra svenska artister.
– En vanlig dag kan innehålla möten med radiostationer för att presentera nyheter, boka köpt marknadsföring, liksom flera interna möten med avdelningar som promotion och sälj. Men det innebär ofta också att hänga med våra svenska artister som är ute på olika jobb. En helt vanlig dag börjar vid 07.00 och slutar när 2 ½ Men slutar på kvällen…Då har jag ofta också hunnit klämma in någon konsert på kvällen.

Hur blev det att jobba på skivbolag jämfört med vad du trodde att du gav din i när du började?
– Jag visste inte alls vad jag gav mig in på när jag började. Då de mer var av en slump. Jag gillade musik i största allmänhet, men älskar generellt medier i alla dess former. Men det är fantasiskt roligt, och fortfarande utvecklande, även om man som jag hängt med några år.

Kan du peka på någon artist du jobbat med där du tycker dig ha påverkat hur artisten framtonar, kanske t.o.m. hur artisten låter?
– Oj! Nej, det är omöjligt att svara på. Jag har jobbat så länge och tycker väl kanske att de är något artisterna jag arbetat med som skall svara på egentligen. Har ju jobbat med de flesta stora svenska artisterna genom åren som Tomas Ledin, Just D, Niklas Strömstedt, Eric Gadd, Orup, GES, Måns Zelmerlöw, Dilba, Andras Johnsson, Di Leva, Rebecka Thörnqvist, Titiyo, Mats Ronander, Pugh Rogefeldt och The Soundtrack Of Our Lives – bara för att nämna några.

MI kallar denna serie ”Onödiga mellanhänder” eftersom många elakt säger att musikbolagsfolk är onödiga mellanhänder mellan artister och fans. Varför tror du det blivit så?
– Det handlar mest om okunskap, tror jag. I dag anser man generellt att musik skall vara gratis för alla och vi anses ha skulden för att någon ändå kräver betalt. Vi tappade tyvärr en stor generation som aldrig kommer betala för musik. Vad de inte ser är ju att utan oss mellanhänder så kanske de många gånger inte ens hade upptäckt artisten i fråga. Det är ju också så att vi i dag inte har så många superstars, om man jämför med tio år tillbaka. Det hänger ju dels ihop med att medielandskapet ser annorlunda ut naturligtvis. Men också för att många nya artister kanske inte har dom ”musklerna” att på egen hand bygga till den nivån. Där kommer vi numer in mer som ett bollplank, men också som en investerare i artisten och karriären.

Vad jobbar du med just nu?
– Har alltid massor av projekt såklart, på senare tid mest med Svante Thuresson som vi nyligen släppte ett album med, Pernilla Andersson som under våren medverkat i Melodifestivalen och som följdes av en stor konserthus turné, Loreen som också medverkade i Melodifestivalen men som nu börjar hända på radion och kommer vara en av våra stora sommarhits. Där finns också nysignade Snöblind som är singelaktuella med låten Kan Själv och är en av P3:s mest spelade låtar liksom The Moniker som vi släpper ett album med nästa vecka.

Vad är på gång framöver?
– Längre framåt hösten så släpper vi ett nytt album med Laleh som är aktuell för Så mycket bättre. Vi jobbar även med Armand Mirpours debutalbum. Nisse Hellberg släpper en skiva och samtidigt kommer en bok om Nisse där vi jobbar tillsammans med förlaget.

Avslutningsvis, du är sambo med en som också jobbar i branschen, Lars Rixon på United Stage. Hur mycket jobb pratar ni över frukostflingorna?
– Haha! Ja, du. Tur att vi har intressen utanför branschen, annars hade det blivit mycket jobb. Men nej, ärligt vi pratar sällan jobb vid frukosten. Jag är dålig på att äta frukost…

Claes Olson