23 februari 2011

4 SNABBA Kjell Jansson, försäljare av musik på vinyl

Enligt GLF:s försäljningsstatistik ökade försäljningen av musik på vinyl under förra året med 92 procent och formatet svarar idag för 0,65 procent av den totala musikförsäljningen. Just nu är bl.a artister som Bob Dylan, Jimi Hendrix och The Clash vinylaktuella med återutgivningar på den i Sverige genom Kommunikation/Cosmos-distribuerade etiketten Music On Vinyl. Samtidigt släpps Håkan Hellström och Anna Järvinen på svarta sjutumssinglar på Strandeds etikett. MI bad Kjell Jansson, säljare på Cosmos Music Group, att besvara 4 SNABBA om musik på vinyl.

Förra året svarade vinylen, trots en nästan fördubblad marknadsandel, för endast 0,65 procent den totala musikförsäljningen i Sverige. Hur går försäljningen just nu?
– Det känns som vi fortfarande är inne i en positiv trend för vinylen. Flera tidigare kataloger släpps nu, och många av de nya akterna kommer. Att lyssna på 180 gram vinyl är idag en klar trend.

Vilka är köparna?
– För det första är det nostalgiker, och de som gillar formatet. Det är ju mer att hålla i, inget går upp mot att titta på ett stort konvolut. Det är ett varmare ljud. Vilket även ungdomar har upptäckt.

Vissa menar att 180 gram vinyl ger den ultimata lyssnarupplevelsen. Andra köper huvudsakligen vinylskivor som ”merchandaise” – för bl.a omslagets skull – och lyssnar på musiken i andra, digitala format. Vilken tror du är den största konsumentgruppen?
– Riktiga musikälskare, Och självklart samlare!

I motsats till den klassiska stenkakan så har ju vinylen hittills lyckats överleva både cd-revolutionen för tjugo år sedan och den nya digitala musikvärlden. Hur länge tror du att formatet kommer att finnas kvar – och vilken vinylskiva kommer du själv aldrig att göra dig av med?
– Jag tror formatet har kommit tillbaka för att stanna. Att lyssna på vinyl har varit en livsstil för många generationer. Jag skulle aldrig göra mig av med mina Elvis-vinyler.

Claes Olson