Trots att det i år inte spelades särskilt mycket svensk livemusik på mässan tillhörde svensk musikbransch liksom de senaste tolv-tretton åren på flera sätt de centrala inslagen på den internationella mässan i det i år ovanligt soliga Cannes. Den svenska ExMS-montern var som vanligt välbesökt och det i år USA-expanderande digitala musikbolaget X5 Music Music Group manifesterade sig bl.a genom att genom exponering av sin orangea logotyp på den stora MIDEM-katalogen. Att dessutom Spotify tillhörde de stora samtalsämnena förvånar väl knappast.
På en bildskärm bakom en av avslutningsdagens seminarier i kongresspalatset sågs någon twittra hälsningen ”Quality over quantity” – vilket nog i princip huvuddelen av årets 6 850 MIDEM-delegater från över 70 länder år kunde instämma i som summering av årets mässa. Att den 30-procentiga ökning av deltagare från den digitala och teknikinriktade sektorn inte kunde hindra årets totala besökarantal att sjunka med 4,9 procent jämfört med förra året spelade faktiskt ingen roll – möjligtvis kan det ses som ett tecken i tiden och en tydlig markering av musikbranschens pågående paradigmskifte.
Ärligt talat finns det ingenting alls som talar för att MIDEM-mässan skulle ha varit bättre bara för att besökarantalet var större (snudd på 12 000 personer) för tio år sedan. Tvärtom var det stundtals snudd på vansinne då. Idag är mässområdet betydligt mer sansat.
106 svenskar i ExMS-montern
Både på lördagskvällens inledande get together-party på Scandinavian Terrace – där svenskar, norrmän och finländare glatt minglade med varandra och njöt ”försommarvärme” (i alla fall jämfört med vår nordiska vinter man tillfälligt lämnat bakom sig) – och i ExMS-montern andades påtagligt många förnöjsamhet och optimism.
– Det blev återigen ett mycket lyckat MIDEM och det är glädjande att se hur hårt de svenska deltagarna jobbar med möten och nätverkande, summerar Export Music Swedens vd Anders Hjelmtorp.
– 106 svenskar trivdes under 4 hektiska arbetsdagar och nätter bland de 6 850 delegaterna som besökte Cannes i år. Årets mässa innebar ett tapp på ungefär fem procent för MIDEM, men några procent upp för Sverige.
– Den nedre utställarhallen var mycket lugnare än förut, berättar han. Däremot var det fullt drag på övervåningen där bland annat Sverige, Norge, Danmark och amerikanska A2IM höll till.
Den svenska monterns väggar pryddes i år av en ”Wall of Sound” med tavlor fulladdade med svensk musik. På diskarna fanns som vanligt rikligt med promotionmaterial i form av flyers, reklamblad, kataloger och cd. För sjätte året i rad ledde Hjelmtorp verksamheten med assistans av samma uppskattade monterpersonal som i fjol. Sony Ericsson lottade dagligen ut mobiltelefoner, Phonofile och iTunes gjorde företagspresentationer och i baren var det varje eftermiddag fullt hus när Håkan Krantz korkade upp den sponsrade ölen och Mackmyra-whiskeyn.
Social mötesplats
Att det nu är mindre besökare än förr i Cannes betyder på inget sätt att MIDEM:s fantastiska nav som social mötesplats för internationell musikbransch inte fungerar. I barerna på hotellen Carlton, Majestic och Martinez kunde man även i år stå på armlängds avstånd från exempelvis branschlegender som den engelska promotorn Harvey Goldsmith och den amerikanska skivbolagsmannen Seymour Stein, tidigare och nuvarande managers för t.ex Pink Floyd, Wham!, Rolling Stones och Jamie Collum – samtidigt som man glatt besvarade frågor om Spotifys och X5 Musics framgångar och framtidsplaner för engelska representanter från såväl branschmedia som olika musikbolag och organisationer.
Digital Music News redaktör Paul Resnikoffs rubrik i sin krönika inför mässans första dag: C'mon, Really: Does Midem Make Sense Anymore?, kändes anmärkningsvärt dåligt underbyggd för att komma från en annars så vass penna. Som social mötesplats för musikbranschfolk är MIDEM fortfarande överlägset.
Spotify och Spotifys USA-lansering – samt givetvis det högaktuella avtalet med Sony Music – var naturligtvis ett av de stora samtalsämnena på plats. Ett annat diskussionsämne var EMI Music eventuella köpare – av skivbolaget och/eller förlaget.
Att MIDEM-mässan rent storleksmässigt har minskat drastiskt sedan rekordåren runt millennieskiftet var tydligt i år, då man i år inte alls behövde ta lika stor golvytor och lika många salar i bruk i kongresspalatset. Ett ekonomiskt avbräck för arrangörerna måste det dock vara att delegaternas MIDEM-väskor i år inte hade en enda sponsorlogotyp – inte ens från den franska musikexportorganisation som under vinjetten French Vibes stod värd för årets öppningskväll.
Syd Matters
Syd Matters, som för några år sedan medverkade på Export Music Swedens Access All Areas-mässa på kulturhuset i Stockholm, var det band som med sin färgstarka mix av folkrock och Pink Floyd-psykedelika skapade starkast och mest suggestiv stämning under öppningskvällen. I årets showcase-program var det framför allt just ovannämnda Syd Matters och brittiska Monarchy som lyste – men det skall tilläggas att det dessvärre omöjligen fanns tid och möjlighet att bevaka alla framträdanden i programmet, som även rymde bl.a den halvlegendarska Mad Professor, det (s.k.) ”nya engelska hoppet” Guillemots och svenska Kee Marcello, som marknadsförde sitt nya album Europe (sic) med en klubbspelning.
Michel Petre från Catchy Tunes/Family Trees var i år i Cannes bl.a för att hämta Septembers amerikanska guldskiva för över en halv miljon sålda nedladdningar av Cry For You (se separat artikel!).
Även andra svenskar stod på scenen under mässan – men då i konferens- och seminariesammanhang. Petri H Lundén (manager för bl.a Europe och Ace Of Base) deltog som vanligt i International Managers Forums konferensprogram och i Indie Summit-programmet medverkade Fredrik Ekander från Cosmos Music Group i en internationell panel som under ledning av förre Billboard-redaktören Emmanuel Legrande diskuterade vad som idag krävs för att lyckas med ett skivbolag. De tio punkter som Legrande, som utgångspunkt för diskussionen, sammanställt från svaren i en stor enkät var:
The 10 commandments to successfully run a record label
1.Just do it!
2.Be passionate
3.A little bit of money helps, but don’t count on it
4.It’s all about A&R
5.But it is also a business, so control your costs
6.Be different
7.Chose who you work with
8.Promote your music and your artists on all platforms
9.It’s not simply about recordings (it is important to have a bundle of rights and not simply the rights to master recordings)
10.Stay focused & accept there will be mistakes along the way
– Idag är det verkligen extra viktigt att inte göra ”som man brukar göra och alltid ha gjort”, konstaterade Fredrik Ekander, som även betonade nödvändigheten av att verkligen tro på de artister bolaget arbetar med.
– Hur ska man annars kunna övertyga andra för att nå ut till publiken och bygga en fanbase?
– Tro på det ni gör! ekade en samstämmig panel som slutord och svar på en fråga om vilket som är det absolut viktigaste i dagens musikbransch.
Som extra punkt i listan adderade sedan Emanuel Legrande själv:
11.Be lucky and have fun!
The Digital [Smor-gas-bord]
Det svenska bolag som syntes överlägset mest i Cannes var dock X5 Music. För två år sedan hyrde man in sig en kväll i en lyxyacht i hamnen och förra året ockuperade man en egen båt hela veckan. Under fanan The Digital [Smor-gas-bord] hade man i år sitt högkvarter på restaurang Belle Plage på La Croisette, där man hade hyrt en egen avdelning för att i under så trivsamma former som möjligt träffa såväl nya, potentiella som redan etablerade samarbetspartners. Utan att avslöja några namn kan man konstatera att listan över de personer och bolag man träffade låg på en exceptionellt hög nivå, även med MIDEM-mått mätt.
Det mesta X5 gör just nu pekar tydligt såväl uppåt som framåt. Försäljningsframgångarna och bolagets framgångar inom den digitala musikdistributionen på främst den amerikanska marknaden (för vilken man i januari öppnade ett särskilt kontor i New York) inger respekt. Och utan att ens satsa särskilt på ”sidoverksamheten” synkar, så har man det senaste året dessutom lyckats placera sin musik i flera olika sammanhang. Just nu hörs t.ex musik från ett av de klassiska spår man för ett och ett halvt år sedan spelade in i Abbey Road-studion med London Symphony Orchestra i Apples reklam för iPhone 4.
För MIDEM i tiden
MidemNET, ursprungligen en egen konferensdag innan mässhallens öppningsdag, sedan en egen avdelning, är sedan i fjol en i princip fullt integrerad del av MIDEM-mässan. Stort intresse rönte underrubriken MIDEM Hack Day, där ett antal internationella ”top web hackers” i år samlade för att på plats skapa en ny musik-app tillsammans – en app som kombinerade musik, sociala nätverk och spel. Teamet antog entusiastiskt utmaningen att producera en särskild app för Imogen Heap.
Årets slutord lånar jag från det seminarium där redan nämnde Emmanuel Legrande fick det engelska skivbolaget Mutes grundare Daniel Miller att berätta hur han skapat sitt bolag:
– I’m really optimistic about the future of music. Rent affärsmässigt kan musikbranschen knappast sägas vara särskilt bra i balans just nu. Men det är upp till oss att lösa de problem som finns – och det kommer vi att göra!
De positiva intrycken från årets MIDEM överväger klart.
Claes Olson
(research: Ömer Akay)