13 januari 2011

4 SNABBA Lars Andersson, mannen bakom nya www.sverigetopplistan.se

I december lanserades en ny och genomgående helt uppdaterad version av SverigeTopplistan på nätet. Mannen bakom den samstämmigt hyllade relanseringen är Lars Andersson, som sedan januari 2003 är IT-ansvarig på IFPI och Grammotex.

Det nya upplägget på www.sverigetopplistan.se är verkligen oerhört bra. Berätta om alla de nya förbättringar som du sjösatte den nya sajten med i december?
– Min utgångspunkt när vi skulle förbättra sajten var att försöka ge folk en "wow-känsla” första gången man går in och verkligen vilja komma tillbaks och utforska det material som finns tillgängligt. Vi ville även bredda målgruppen för sajten till att få en bredare användning hos allmänheten. De områden som det fokuserats på är navigering, sökning, länkning till återförsäljare och sociala medier. Utöver det har även informationen som visas när man tittar på en enskild produkt förbättrats. Den senaste ombyggnaden av sajten är den tredje och mest omfattande som gjorts sedan jag började på Grammotex.

– Vi ville göra en navigering som är enklare och roligare att använda. Antalet olika listor som visas har minskats och perioderna presenteras som en tidslinje så att man enkelt ser var i tiden man befinner sig. Dessutom finns en förhandsvisning av topp 5 i listan medan man navigerar för att det skall vara lättare att hitta den period man letar efter.

– Sökfunktionen ville vi göra så enkel som möjligt. Därför begränsades sökningen till att göras på artist. Det är alltid svårt att välja vilka funktioner och vilken information man ska ge användarna. Ger man för mycket blir sajten svåranvänd och ger man för lite blir den ointressant. Sökfunktionen är också det som varit mest efterfrågat.

– SverigeTopplistan är ett fantastiskt skyltfönster mot konsumenter och vi ville göra det enklare för folk konsumera den musik man är intresserad av. Länkning sker idag till ett antal återförsäljare som säljer fysiska produkter, downloads och streaming. Tanken är att återförsäljare som säljer på nätet och som rapporterar till sverigetopplistan skall kunna länka till sina respektive sajter. All länkning sker direkt till respektive produkt. När man som konsument klickar på en köplänk i listan så kommer man direkt till rätt ställe och man slipper leta sig fram till produkten. Det ger även konsumenten möjligheten att jämföra olika återförsäljare på ett enkelt sätt.

– Sociala medier är något som vuxit oerhört mycket de senaste åren. Den koppling vi gjort nu på sverigetopplistan ger facebook-användare möjligheten att "gilla" listor och enskilda produkter och dela med sig av detta till sina vänner. Det som jag ser som intressantast med detta på sikt är att artister enkelt kan dela med sig till sina fans om produkter de har på listan och då inte enbart begränsat till senaste listan. Detta är nog den enskilt viktigaste åtgärden vi gjort för att skapa ett ökat intresse hos allmänheten kring sverigetopplistan.

– En annan förändring som gjorts är när man tittar på en enskild produkt. Nu visas betydligt mer information, bland annat Kopplade artiklar, som visar produkter som sammanräknas till en och samma produkt enligt reglerna för SverigeTopplistan. Det tillsammans med länkar till återförsäljare gör det enklare att hitta olika versioner av produkter/låtar. Placeringar på lista visar produktens alla placeringar på listan. Till sist visas ett sökresultat för artisten, där andra produkter som funnits på listan visas. Produktsidan är det avsnitt som varit svårast att bestämma hur mycket information som skall visas.

Hur länge har du egentligen arbetat med sammanställningen av allt material i databasen? Vilka har varit de största svårigheterna?
– Vi började använda det befintliga systemet för att göra topplistan 2000. Den största utmaningen är att göra matchning och sammanräkning av produkter utan att det blir för mycket manuellt arbete.

GLF började ju sammanställa försäljningslistorna redan 14 november 1975. Hur långt tillbaks i tiden sträcker sig den nya sökfunktionen och finns det någon möjlighet att det i framtiden kommer att kunna finnas någon sökfunktion på alla gamla skivor ändå från starten?
– Absolut! Vi arbetar långsiktigt med att köra in de äldre listorna. Allteftersom det blir klart blir listorna tillgängliga och sökbara.
– Sökfunktionen sträcker sig idag så lång bakåt som det finns listor publicerade på sajten. I dagsläget är det för singlar och album Vecka 4, 1992.

Om vi istället för försäljningslistor snackar personliga topplistor. Vilka artister, band, album och låtar toppar dina egna?
– Svårt att välja, det beror på humör. Några av mina favoriter är AC/DC, Iron Maiden, Judas Priest, ZZ Top, Dio och Depeche Mode.
– När det gäller låtar är AC/DC:s It´s a long way to the top, Iron Maidens Run to the hills, Judas Priests Breaking the law, Motörheads Ace of spades och Def Leppards Armageddon it mina favoriter – just nu!

Claes Olson

Länk:
www.sverigetopplistan.se