9 juni 2010

Billy Mann på Sverige-besök hos EMI

EMI Musics Chief Creative Officer Billy Mann har varit på Sverige-besök och träffat bolagets nye Norden-vd Stefan Blom, bland annat för att tillsammans dra upp riktlinjerna för EMI:s nya New Music Departement. Musikindustrins Claes Olson träffade Mann och Blom för ett samtal om såväl EMI Musics som hela musikbranschens framtida utveckling.

Billy Mann sitter i styrelsen för EMI Music och har haft rollen som Chief Creative Officer sedan juli 2008. Innan dess drev han det egna bolaget Stealth Entertainment, som idag ägs och drivs vidare inom EMI-koncernen.

Ursprungligen är Billy Mann själv artist och en mycket framgångsrik låtskrivare, med internationella storstjärnor som Pink, Celine Dion, Ricky Martin och Take That på uppdragslistan. I Sverige har han arbetat med bl.a Jennifer Brown och Robyn. Hans samarbete med Jennifer Brown i slutet av nittiotalet resulterade i albumet Vera [Zomba / BMG] och den svenska sångerskans stora hit Tuesday Afternoon, som 1998-99 spelades i radio runt om i hela Europa.

– Jag var mycket i Sverige på nittiotalet, berättar Mann. Många kollegor och vänner i USA sa att jag var galen som ägnade så mycket tid åt att vara här, men nu efteråt så inser de att det ju var ett av de bästa karriärdrag jag någonsin gjort i livet. Och jag överdriver faktiskt inte om jag säger att det förändrade hela mitt liv!
– Under min tid här så utvecklades Sverige till det internationellt exceptionellt framgångsrika musikland det är idag. Eftersom jag råkade vara här så fick jag både en insikt i hur mindre marknader fungerar och en förståelse för de kulturella skillnaderna. Här var det inget ”bling-blong” som i den amerikanska branschen, utan alla arbetade för att nå upp till den höga nivå svensk musik ligger på idag.
– Både svenska artister, låtskrivare och branschentreprenörer är fantastiskt bra. Och ett geni som Max Martin måste ju vara totalt allergisk mot dåliga låtar! säger Mann och skrattar.

Billy Mann har träffat och arbetat med EMI Nordens nye vd Stefan Blom tidigare och har bara uppmuntrande beröm för honom:
– Det känns otroligt spännande att nu få börja arbeta med Stefan i hans nya roll. Jag har en enorm respekt för hans kompetens och kunskaper om bland annat den digitala teknikutvecklingen. Stefan är den mest progressiva person på området jag träffat och den absolut bästa samarbetspartner jag kan tänka mig när vi nu ska ta verksamheten ett steg till och skriva nästa kapitel.
– Men det är förstås inte bara Stefan jag är här för att träffa, utan hela teamet. Dessutom har jag massor med möten med artister och låtskrivare, så mötesagendan är full!

Enligt Billy Mann så innebär EMI:s nya upplägg i princip att man fr.o.m. nu kommer att vara mycket mer selektiva och noggranna ifråga om vilka partners man kommer att samarbeta med.
– I den nya värld vi lever i ifråga om konsumentbeteende, så måste vi lära oss att vara betydligt mer flexibla i hur vi arbetar.
Stefan Blom talar om nödvändigheten och möjligheterna i att arbeta med alla de nya verktyg och redskap som bl.a nätbaserade tjänster och bolag som t.ex YouTube, Facebook och Spotifys har skapat och utvecklar.
– Idag så vet ju både vi, artisterna och publiken direkt vad som händer med musiken vi släpper. Det måste vi ta vara på och använda oss av i vårt arbete, betonar Blom.

– Tidigare arbetade ju många efter principen att ”ju mer vi spelar musiken, ju fler kommer att tycka om den”, säger Mann. Men publiken är smartare än så!
– Idag är alla förhållanden i princip transparenta på nätet och då krävs det att vi på ett strategiskt sätt skapar och bygger bra relationer. Och idag har vi som musikbolag en betydligt bättre grund att stå på.
– Idag kan vi snabbt ta in mer info från fansen och den möjligheten måste vi bli bättre på att tillvarata, säger Blom. Men även om vi idag kan arbeta snabbare, så betyder förstås inte det att vi hela tiden ska satsa på att vara snabba i allt. Vissa saker måste fortfarande få ta sin tid.

Billy Mann analyserar och beskriver ”den nya tid” som skivbolagen nu går in igenom en jämförelse med hur det var förut då musikbranschen enligt honom var en ”push business”. Skivbolagscheferna behövde bara trycka på en magisk knapp som hette ”marknadsföringsinsatser” för att få saker att hända.
– Idag är det femtonåringar i Uppsala och andra städer som sitter på knappen, som nu är den mus till datorn som alla i har, konstaterar Mann. Så idag måste förstås skivbolagen arbeta närmare publiken.

Billy Mann menar att de betydligt mer transparenta förhållandena mellan musikbolag, artister och publik idag enbart är av godo – inte minst för artisterna.
– Eftersom de i princip har tillgång till samma data som oss, så kan ju vår verksamhet inte längre bygga på någon slags hemlighetsmakeri – vilket är skönt. Nu måste vi istället bli mer kreativa.
– Vi lever i en omvälvande tid av förändring, summerar Mann. Flera faktorer gör att vi helt enkelt inte bara kan fortsätta som förut – vare sig i musikbranschen eller någon annanstans i samhället.

När MI ber Billy Mann räkna upp några av de nya nordiska EMI-artister som man har högst internationella förväntningar på inför framtiden, så tar han hjälp av Stefan Blom med att lyfta fram bl.a Kleerup, Lykke Li och Cookies’n’Beans samt den norska sångerskorna Susan Sundför och Marit Larsen.
– Men det står många på listan, säger Mann. Även till exempel Swedish House Mafia och Salem Al Fakir, som är en extraordinärt begåvad.

– Det säger en del om vårt nya musikbolag att vi lyckades göra ett avtalsförslag som fick Robyn att komma till oss. Hon gillade vårt upplägg.
– När en artist som Robyn – som ju både är en fantastiskt duktig artist, låtskrivare och entreprenör – säger det, så… , avslutar Billy Mann och ler.

Claes Olson