6 april 2010

Utgivning: Jakob Lusensky Sounds Like Branding (Norstedts)

”Människor älskar musik men avskyr reklam”. Så inleds baksidestexten till en intressant nysläppt bok av Jakob Lusensky, en f.d. discjockey som nu vigt sin tid till att studera och föreläsa om alliansen musik/reklam/varumärken.

Sounds Like Branding var förra året titeln på en rapport från Lusensky om musikens påverkan på varumärken. Nu har rapporten vuxit till en drygt 200-sidig bok som kan fungera såväl som manual för marknadsförare som ren featureläsning om musikens roll i pr och propagandasammanhang.

Stundtals blir det lite väl mycket kursbok över Sounds Like Branding, men den ger med all säkerhet trots detta åtskilliga aha-upplevelser för de flesta kompositörer, skivutgivare och förläggare.

Ur svenskt perspektiv är historien om José Gonzales – och indirekt The Knifes – roll i lanseringen av Sony Bravia en intressant fallstudie i hur mycket musik kan betyda för att stärka ett varumärke. Även exemplen Oh Laura, Kent och Dilba berörs i boken.

Svenska synkhörnstenar som Teddybears Hey Boy och Andreas Johnsons Glorious kommer förhoppningsvis med om Lusensky längre fram skriver den definitiva historien över svensk musiks roll som varumärkesbyggare.

Lars Nylin

I en bok med undertiteln Hur varumärken blev de nya skivbolagen (och konsumenter blev till fans) har Jakob Lusensky gjort såväl en musikmanual för marknadsförare som en dokumentation över kombinationen musik och varumärkesbyggande.