16 februari 2010

Dags för by:Larm i Oslo

Torsdag till lördag kommande veckoslut behöver man inte leta länge för att hitta de i den svenska musikindustrin som jobbar med ny popmusik. De finns ganska mangrant på by:Larm i Oslo, Skandinaviens största musikkonferens för ny musik.
Sedan starten i Trondheim 1998 har by:Larm utvecklat sig till en av Skandinaviens ledande mötesplatser för de som arbetar med denna del av musikproduktionen, bara SPOT i Århus har något liknande av uppslutning.

Sedan 2008 hålls by:Larm i Oslo och det är i de centrala delarna av den norska huvudstaden som 1500, delegater, 500 musiker och tusentals ”vanliga” åskådare i veckoslutet samlas kring konferenser och konserter. Dessa deltar i bl.a. 400 konserter/showcases, 50 föreläsingar/debatter och 1800 ”speed meetings".

Årets svenska artisterna är Anna von Hausswolff, Asha Ali, Daniel Gilbert, The Deer Tracks, Fontän, Jonathan Johansson, Markus Krunegård, Moto Boy, Thus Owls och The Tiny.

MI frågade konferensens press- och marknadsansvarige Behnam Farazollahi om han tror att vana besökare kommer att känna igen sig, han svarar:
– De fleste som har varit på by:Larm kommer nog att känna igen sig i det enorma utbudet av konserter. 400 showcases på 27 scener i Oslo är gigantiskt for en stad som bara har 550 000 invånare. Men vi har i år också satsat ännu mer på vårt seminarieprogram med engelskspråkiga "headliners" som Bill Drummond, Peter Hook, Geoff Travis, Alan McGee, Matsura Masaya, Karl Bartos, Kevin Cummins, Kevin Leflar, Feargal Sharkey och fler.

Vad tycker du personligen på förhand känns som allra mest spännande under
årets by:Larm?
– Jag har noterat att många i Norge har fått upp ögonen för svenska [ingenting] medan de internationella journalisterna är mest intresserade av Serena Maneesh, Efterklang, Jaga Jazzist och ALTAAR. VI arbetar kontinuerligt med att göra konceptet bättre och mer relevant våra nordiska grannar och önskar gärna att man hör av sig för att berätta vad vi kan göra mer för att göra by:Larm till en panskandinavisk showcasefestival.

Lars Nylin