5 februari 2010

Zaphire utmanar skivbolagen

Zaphire Group är ett nytt svenskt musikbolag som tänker ta nya grepp ”i en tid då skivindustrin ser ut att gå mot en säker död.” Bakom bolaget står bl.a. Idol-jurymedlemmen Anders Bagge, ett antal reklam- och medieprofiler, liksom f.d. politikern Björn Rosengren.

Det var troligen många i branschen som tidigare i veckan höjde på ögonbrynen när media berättade om det nya musikbolaget Zaphire Group.

Bolaget presenterades sig med frän kritik av den nuvarande musikbranschen – i synnerhet skivbolagen. Man har också i sin ledning och i styrelsen ett antal rubrikvänliga profiler från olika sammanhang.

Mest etablerad i musiksammanhanget är låtskrivaren och producent Anders Bagge. Andra namn inkluderar förre MTG-chefen Henrik Dam – VD för Zaphire – före politikern Björn Rosengren – styrelseordförande för det nya bolaget – mediejournalisten Peppe Engberg, och reklammannen Ulf Ekwall.

Med utgångspunkt i lokaler i Bromma i västra Stockholm har bolaget gott självförtroende när de nu låter täckelset falla efter ett år av förberedelser.

På hemsidan säger Zaphire:

”I en tid då skivindustrin ser ut att gå mot en säker död, bildas nu ett nytt bolag som ska ta helt nya grepp i musikbranschen.”

I ett första pressmeddelande, som fick stort genomslag i dagspress i veckan, skriver Henrik Dam:

”Musikindustrin har genomgått dramatiska förändringar under senare år, och förändringen fortgår. Skivbranschen har gjort det grundläggande misstaget att försöka förhindra utvecklingen istället för att anpassa verksamheten till de nya förutsättningarna, vilket lett till att skivförsäljningen i det närmaste halverats bara under det senaste decenniet. Samtidigt går underhållningsindustrin bättre än någonsin, framförallt är det livespelningarna som ökar. Artisterna är vinnare, skivbolagen är de stora förlorarna.”

När MI kontaktar Mikael Karlsson, grundare av bolaget och nu arbetande under titeln ”Chief Operating Officer” säger denne om bolagets sågning av de existerande skivbolagen:

– Vi menar att en grundläggande orsak är att branschen inte på ett tidigt stadium tagit den digitala utvecklingen på allvar och försökt ena industrin kring en lösning om hur man ska tjäna pengar på den, utan istället satsat resurserna på att förhindra den illegala spridningen. Idag finns väl fungerande system, ex iTunes Store, där man säljer väldigt mycket musik. Ex Lady Gagas dryga 9 miljoner nedladdningar av Pokerface visar ju att det inte finns en grundmurad ovilja mot att betala för digitalt distribuerad musik, snarare tvärtom. Det var ett tag sedan någon sålde 9 miljoner fysiska singlar.

Henrik Dam skriver om bolagets profil och vision i pressmeddelandet:

”Vi erbjuder etablerade artister en professionell organisation som kan arbeta för dem på helt andra sätt än vad som görs i idag. Vi bygger hela konceptet på fyra grundpelare; kompetens, nätverk, kreativitet och resurser och där vi utgått ifrån artistens totala behov av tjänster och kompetens. Efter att ha identifierat de områden som är essentiella för en framgångsrik karriär, har vi ägnat närmare ett år till att utveckla vårt koncept och hitta den kompetens och de nätverk som behövs. Nu är vi redo att sätta igång och redan nu är intresset mycket stort bland etablerade artister, inte bara i Sverige.”

Zaphire tror sig kunna hitta samarbetspartners genom att erbjuda alla delar av musikbranschen: skivbolag, produktion, management, internationell bokning, marknadsföring.

Mikael Karlsson säger till tidningen Dagens Media:

– Skivbolagen har ett begränsat intresse i artisten och ser oftast bara skivproduktionen och själva plattan. Vi vill jobba nära näringslivet och utveckla distributionen av musiken.

Zaphires första officiella projekt är att man står bakom Azerbajdzjans bidrag till vårens Eurovision Song Contest. I fjol representerades landet av den svenske artisten Arash. Även i år blir det svensk regi med Anders Bagge i en huvudroll.

Nyheten fick många separata rubriker i samband med att Zaphire presenterades. Karlsson är dock inte nöjd med hur exempelvis Aftonbladet vinklade bolagets engagemang, tidningen använde rubriken ”Så ska Anders Bagge sänka Sverige.” Karlsson säger till MI:

– Uppdraget för Azerbajdzjan inför Eurovision Song Contest ligger i bolaget. Anders Bagge har felaktigt angivits som att han skulle på något sätt leda det uppdraget. Då Anders är stor ägare i Zaphire Group har man dragit växlar på att "Bagge ska sänka Sverige", d.v.s. en typisk kvällstidningsvinkling. Fakta är att Anders fått frågan att producera vinnarlåten, vilket är hans enda engagemang i det specifika uppdraget. Uppdraget sköts givetvis i bolaget, men Anders är inte operativ i någon annan mening än att vara vår A & R.

I nämnda Aftonbladet säger Karlsson att Zaphire tänker satsa 20 miljoner kronor på att lansera låten i Europa.

Mikael Karlsson, som de senaste fyra åren arbetat med artistmanagement, är än så länge förtegen om vilka artister som kan tänkas lockas av bolagets upplägg. Han säger till MI:

– Vi har ett antal förfrågningar från olika artister, både kända och okända. Även om bolaget lanseras nu, så har vi under planeringsfasen fört en dialog med olika artister men vi kommer att vara ganska selektiva initialt, för att inte ta åt oss för mycket. Det vi sätter upp som krav för att vi ska signa en artist är att det ska vara kvalitetsmässigt bra och artisten ska ha potential och självklart en vilja att utvecklas. Vi är inte inriktade på någon speciell genre, så länge tidigare nämnda kriterier uppfylls. Vi ser artisterna som varumärken som ska byggas alternativt vårdas på ett sätt som skapar en plattform för en långsiktig karriär.

A & R:s för Zaphire blir Mikael Karlsson och Ulf Ekwall.

Lars Nylin