14 januari 2010

MNW till Universal

MNW byter i dagarna samarbetspartner från Bonnier Amigo till Universal. Nationalteatern är i fokus under premiäråret för den nya konstellationen.

Det är MNW:s ägare GIAB som valt att lämna Bonnier Amigo Music för att istället starta ett samarbete med Universal Music AB. Det innebär att MNW för första gången får en icke svenskägd distributör. Men historiskt finns det ändå kopplingar eftersom den svenska Universaletiketten Sonet inte sällan under framförallt 1970- och 80-talen rörde sig på samma musikaliska fält som MNW.

MNW:s Ann-Marie Beckman-Forsberg, idag den ende anställde på bolaget, följer med i flytten till Universal Musics kontor på Banérgatan 16 i Stockholm.

Hon kommer där fortsätta att vara ansvarig för vidareutveckling och marknadsföring av MNWs kataloger.

-Vi har inte riktigt diskuterat ihop oss om verksamheten framöver. Men det är onekligen en ny värld som öppnar sig för MNW; två kulturer som möts, och det känns oerhört spännande och roligt. Fokus under året kommer bl a att ligga på Nationalteatern, som fyller 40 år och som ska firas med en box; vi fortsätter att satsa på Peter LeMarc vars katalog nu äntligen ska digitaliseras och även den samlas i en box, säger Beckman-Forsberg till MI.

-Vi är oerhört stolta och glada över att vi har fått förtroendet att förvalta denna kulturskatt, kommenterar Per Sundin, VD för Universal Music Sweden.

MNW, med tillhörande underetiketter, sitter på den största independentkatalogen i Sverige. Den innehåller artister och band som Hoola Bandoola, Stefan Sundström, Ebba Grön, KSMB, Nationalteatern, Lolita Pop & Docenterna. Dessa gör nu sällskap med artister som Lady GaGa, U2, Metallica, Lars Winnerbäck och även Thåström, en artist som ursprungligen kom till Universal från MNW-kopplade Mistlur/MVG.

Det nya avtalet gäller från årsskiftet men det kommer enligt parterna att ta några veckor innan samarbetet är helt på plats.

Lars Nylin