13 januari 2010

i korthet: Josefina Sanner och Laura Veirs

Josefina Sanner Love Case Scenario [FinaVille Music / Border]
Josefina Sanner tillhör frontlinjen i den stora skara kvinnliga sångerskor och låtskrivare som i det stora utbudet ännu så länge inte har lyckats finna den stora publiken. Med sitt nya album – som den här veckan har fått ett genomgående mycket gott mottagande i media – kommer hon dock säkerligen att lyckas flytta fram sina positioner. Såväl musikaliskt som rent känslomässigt berör Josefina Sanner på ett starkare sätt än tidigare med sina sånger, flera av dem djupt personligt baserade. I stället för att som på sitt förra album huvudsakligen skapa musiken med sin gitarr har hon tillsammans med producenten Andreas Dahlbäck den här gången istället utgått från pianot. Flera av låtarna har klangmässigt mycket spännande inramning. Med det här albumet övergår Josefina Sanners spännande frågetecken till att vara ett lysande litet utropstecken. CO

Laura Veirs July Flame [Bella Union / Coop / BAM]
Närmare tre år efter sitt senaste album Saltbreakers återvänder den amerikanska singer/songwritern Laura Veirs med ett album som på flera sätt känns som både en nystart och nytändning för henne. Efter en sejour på den Warner Music-distribuerade etiketten Nonesuch ligger Laura Veirs nu åter på Bella Union, som sedan hon lämnade det i mitten av 00-talet ju nu även har bl.a relativt närbesläktade Fleet Foxes i stallet. Tillsammans med sin producerande make Tucker Martine har hon i parets hemmastudio skulpterat tretton nya sånger som på ett spännande sätt pendlar mellan traditionella 60-talsgrepp och nyfiket experimentella utflykter. Resultatet påminner faktiskt delvis om Anna Ternheims Leaving On A Mayday och en av flera gemensamma faktorer är att varenda ton präglas av såväl lekfullhet som innerlig eftertanke. De fantastiska stråkarrangemang som inramar vissa spår är signerade Stephen Barber, som tidigare har arbetat med såväl David Byrne som Ornette Coleman. CO