14 maj 2009

Nytt konceptalbum från Green Day

Fem år efter American Idiot återkommer Green Day med ett nytt album. Trion har en del att försvara sedan sist. American Idiot är med tolv miljoner sålda exemplar (60.000 av dem i Sverige) ett av de bästsäljande rockalbumen från senare år. Albumet nådde förstaplatsen i 19 länder, Sverige var ett av dessa.

Fem år efter American Idiot återkommer Green Day med ett nytt album. Trion har en del att försvara sedan sist. American Idiot är med tolv miljoner sålda exemplar (60.000 av dem i Sverige) ett av de bästsäljande rockalbumen från senare år. Albumet nådde förstaplatsen i 19 länder, Sverige var ett av dessa.

Green Day möter knappast kraven på enklast möjliga sätt. Föregångaren var ett konceptalbum i traditionen från The Whos Quadrophenia. Den nya plattan är knappast mindre ambitiös. De 18 spåren på 21st Century Breakdown bildar ett än mer uttalat koncept än senast, uppdelat i tre akter. Texter om ett USA i post-Bush-trauma vävs samman av låtar i rakt nedstigande led från adrenalinrockare som Who, Cheap Trick, Clash, Stiff Little Fingers men även mer lyriska band som Beatles och Queen.

Ambitionsnivån har stått i fokus när albumet under senare veckor mötts av västvärldens recensenter. 21st Century Breakdown har i princip fått två sorters reaktion: antingen har den hyllats som ett mästerverk – engelska Times och Observer och svenska Metro tillhör de som följt den linjen. Eller så har plattan följts av lite av en axelryckning från tyckare som i många fall trott på mer eller helt enkelt redan avfärdat trion. Men de flesta är överens om en sak: även 21st Century Breakdown kommer att bli en storsäljare.

Marketinginsatserna är föga överraskande av det mer episka slaget ute på Warnerkontoren. Så också i Sverige. I dag (fredag) sjösätter svenska Warner en kampanj på TV4. Den följer upp en start de senaste veckorna med streetmarketing, online-kampanjer och bloggannonsering. Man genomför också en större kampanj med Radio Bandit som mynnar ut i att Green Day-fans får se gruppen i New York nästa vecka.

I oktober finns lite av en första horisont för kampanjen. Då gästar Green Day ett fullsatt Globen i Stockholm. Men att döma av livslängden på American Idiot har vi nog bara sett starten för 21st Century Breakdown.

Trivia av svenskintresse: för artwork står ”Sixten”, en graffitikonstnär uppvuxen i Eskilstuna men nu baserad i Melbourne.

Lars Nylin

Artist: Green Day

Titel: 21st Century Breakdown

Label: Reprise/Warner Music

Releasedatum: 15/5