18 mars 2009

Fever Ray – electronica med rötter i folkmusikstradition

The Knife är en slowbuilder, som med konstnärlig integritet och tiden på sin sida har nått både långt och högt. Med albumet Deep Cuts slog duon för sex år sedan musikvärlden med häpnad. Singeln Heartbeats kan redan räknas som en klassiker och är en låt som de flesta musiklyssnare någon gång har hört – med The Knife, i José Gonzáles tolkning och/eller i reklamsammanhang.

Med senaste albumet Silent Shout etablerade sig duon med eftertryck på den internationella scenen. Och med sitt första soloprojekt Fever Ray markerar nu Karin Dreijer Anderssons sitt konstnärliga revir med högsta kredibiltet. Trots att det är ett soloprojekt så låter påminner förstås musiken mycket både om hur The Knife låter och känns, särskilt går många stämningslägen igen från duons senaste album Silent Shout. Men här finns samtidigt något eget och mer personligt konstnärligt.

The Knife är en slowbuilder, som med konstnärlig integritet och tiden på sin sida har nått både långt och högt. Med albumet Deep Cuts slog duon för sex år sedan musikvärlden med häpnad. Singeln Heartbeats kan redan räknas som en klassiker och är en låt som de flesta musiklyssnare någon gång har hört – med The Knife, i José Gonzáles tolkning och/eller i reklamsammanhang.

Med senaste albumet Silent Shout etablerade sig duon med eftertryck på den internationella scenen. Och med sitt första soloprojekt Fever Ray markerar nu Karin Dreijer Anderssons sitt konstnärliga revir med högsta kredibiltet. Trots att det är ett soloprojekt så låter påminner förstås musiken mycket både om hur The Knife låter och känns, särskilt går många stämningslägen igen från duons senaste album Silent Shout. Men här finns samtidigt något eget och mer personligt konstnärligt.

Skalar man av den elektroniska ljudbilden så framträder det någonting nytt i musik som snarast känns samiskt i stämningarna – eller rentav indianskt. Det är suggestivt, rituellt och bygger på en slags transrytmer i halv slow-motion. Det starka, näst sista spåret Keep The Streets Empty For Me är snudd på ambient – och i slutspåret Coconut låter sångerskan rösten göra entré först efter närmare fyra minuter.

Albumet har redan funnits tillgängligt på internet några veckor – även legalt. De recensioner som hunnit publiceras är starkt positiva – även i utlandet. Engelska musiktidningen Mojo ger fyra stjärnor av fem till "the beguiling techno/pan pipe solo album" och hyllar musikens "restful, almost ambient moods – an electro-ethno effect built on hanuting drones, off-beat drums and aviodance of familiar major/minor key systems."

Anna Frank, som tillsammans med The Knife medverkade på soundtracket till författarinnan Anna Jörgensdotters debutroman Änglarnas syster, svarar folktronica om hon måste genrebestämma sin musik. Fever Rays album – med alla sina folkmusikaliska element i kombination med en moderna electrotradition rotad i Kraftwerk – hör definitivt hemma under samma rubrik.

Urvensk, men personligt nyskapande folktronica.
Claes Olson

Artist: Fever Ray
Titel: Fever Ray
Bolag: Rabid / Border
Release: 18 mars

Länkar:
Fever Rays hemsida
Fever Ray på MySpace