9 februari 2009

Mångsidig Manifestgala – Men MI minns mest seminariet innan

I floran av svenska musikpriser var Manifestgalan i år sist ut. I fredags delades galans 15 priser ut på Nalen i Stockholm i regi av SOM. Men det som gjorde mest bestående intryck på MI var det digitala seminariet innan kalaset började.

Manifestgalan, arrangerad av Sveriges oberoende musikproducenter, är den lite smygande, på många sätt alternativa utmanaren till Grammis och andra mer uppmärksammades årliga musikpriser. I år hölls galan för sjätte gången på Nalen i Stockholm. Gräddan av svenska indieartister delade på nomineringar och priser i totalt 15 kategorier – i år inklusive två helt färska; ett för årets oberoende skivbolag och ett för årets bästa okontrakterade artist.

Mellan prisceremonierna framträdde namn som Fatboy, Anna Maria Espinosa och Division of Laura Lee, det blev alltså en händelserik kväll i ofta väsenskilda genrer för den som var med till målstrecket.

Årets vinnare blev:
Jazz – Bobo Stenson Trio
Punk/Hardcore – Disco Volante
Hårdrock/Metal – Grand Magus
Rytm – Movits
Konstmusik/Experimentellt – Anders Dahl
Hiphop/RnB/Soul – Chords
Live – Robyn
Folkmusik/Visa – Gunnel Mauritzson Band
Synt – Elegant Machinery
Singer/Songwriter – First Aid Kit
Pop – Frida Hyvönen
Rock – Pascal
Dans – Style of Eye
My Space-priset till årets Osignade – Tim Schmidt
Vice Label Award – Service

Motiveringar till utmärkelserna finns här >>

Men själva galan i alla ära, den stora behållningen av SOM-evenemanget på Nalen var ändå det digitala seminarium som föregick festligheterna.

SOM hade satt ihop en expertpanel som representerade ett kunnigt tvärsnitt av de intressantaste digitala aktörerna i dag. Med P3:s Calle Dernulf som moderator pratade Niklas Ivarsson (Content Director på Spotify), Victor Fredell (musikansvarig på Sony Ericsson), Hans Eriksson (vd på Myspace Norden), Mark Dennis (Head of digital på Sony Music Sweden) och Daniel Johansson (Trendmaze, industridoktorand och numera även MI-medarbetare).

Tillsammans gjorde dessa en föredömligt fokuserad genomlysning av det svenska digitala klimatet i början av 2009. I en tid när en del talar om nätpiraterna som den ledande svenska musikexporten efter millennieskiftet var det välgörande att påminnas om att Sverige nu även presenterar några av de intressantaste legala digitala alternativen – givetvis med streamingsajten Spotify som det just nu mest uppmärksammade exemplet.

Ett ofta återkommande citat hos en i stort sett samstämmig panel var Fredells pricksäkra inledande anglicism: ”Vi försöker bygga kakan lite större i stället för att dela på smulorna.” Med det menade Fredell att han ser det som ett stort plus att det nu finns flera svenska aktörer som på kort tid starkt bidragit till att höja svansföringen hos de legala digitala alternativen. ”Det har hänt mer med de legala alternativen under de senaste 18 månaderna än under alla åren innan”, som Mark Dennis sa.

Inledningen när de medverkande fick tio minuter var att ge lägesrapporter om sina verksamheter var exemplariskt pedagogisk. Den avslutande debatten gav kanske inte lika mycket. Men det var ändå intressant att höra Ivarsson berätta om de frågetecken som på sistone omgett Spotifys utbud. Problem som i mycket, enligt Ivarsson, är en följd av att Spotify just nu upplever följderna av ofta (alltför) komplicerade internationella digitala avtal. Ivarsson kunde dock lite lugna de närvarande bolag som tycker att det är orättvist att skivbolagen i processen ofta får ta hela kritiken från högljudda bloggare i fältet.
Lars Nylin

På bilden: Daniel Ledinsky, Razzia, Adiam Dymott, listaktuell artist Razzia, Lars Nylin, MI.