20 januari 2010

i korthet – från rock och blues till jazz och schlager

The Jeffrey Lee Pierce Sessions Project We Are Only Riders [Glitterhouse / Playground]
Det är inte bara Thåström som tycker att ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce (1958-96). ”One of the greatest blues singers of all time, in my book” skriver filmregissören Wim Wenders, som tillsammans med bl.a Henry Rollins hyllar den legendariske Gun Club-mannen i omslagshäftet till det här hyllningsalbumet. Utgångspunkten för producenterna Cypress Grove (f.d. basist med Jeffrey Lee) och Gene Tenesy (f.d. ordförande i The Gun Club Official Fan Club) var en demokassett som den förstnämnde fann när han städade och gick igenom Jeffrey Lee Pierces vindsförråd efter dennes död för tretton år sedan. Tillsammans med bl.a Nick Cave, Debbie Harry, Lydia Lunch, Mark Lonegan, The Raveonettes, Johnny Dowd och Mick Harvey presenterar man här mästerliga tolkningar av låtar som When I Get My Cadillac, Walking Down The Street (Doin’ My Thing), Ramblin’ Mind (här i två sinsemellan olika versioner), Free To Walk (även den i två olika versioner) och Constant Walking (tre versioner!). Ett ytterst rekommendabelt albumprojekt – som förstås även föranleder botanisering i upphovsmannens backkatalog. CO

Peder af Ugglas Peder af Ugglas [rootsy.nu / ADA / Warner]
Multimusikern Peder af Ugglas behärskar själv de flesta av instrument, så när han spelade in sitt egenhändigt producerade tredje soloalbum behövde han bara ta hjälp i vissa spår av Henrik Wartel. Hans odiskutabla musikalitet uppmärksammades redan i samband med solodebuten Autumn Shuffle (från 2005), som liksom uppföljaren Beyond (2007) även hyllades och sålde bra i Tyskland. Det är det lika flyhänta som känslostarka gitarrspelet som står i centrum och ska man jämför Peder af Ugglas med någon ligger onekligen Ry Cooder väldigt nära till hands – inte minst i atmosfäriska kompositioner som Carry On, där de glidande toner målar upp påtagligt filmiskt bilder.
Tidigare har Peder af Ugglas spelat med bl.a Louise Hoffsten, Anders Widmark, Sara Isaksson och Stefan Sundström och för de sistnämnda har han även agerat producent. Senaste projektet är den rosade föreställningen Jobs Blues, av och med Louise Hoffsten, Dan Bratt och Peder af Ugglas. CO

Delphic Acolyte [Chimeric / V2 / Coop / BAM]
I Storbritannien tilhör Delphic just nu de mest uppmärksammade banden och i engelsk musikpress marknadsför skivbolaget Chimeric det här albumet med helsidesannonser. Delphics musik balanserar elegant på gränsen mellan postrock och dansgolvsbeats, så den stora givna referensen stavas naturligtvis New Order. De sångstämmor och typiskt brittiska popmelodier som präglar suggestiva låtar som t.ex This Momentary för dock snarast tankarna till Pet Shop Boys – och det är säkerligen den ådran som bandets potential att nå ut till den stora publiken baseras. I dansvänliga Red Light lyckas man skruva till en av sina mest personliga mixar av house och electro, med en lätt touch av neonfärgat disco. Det lär inte dröja innan Delphic är ett hett namn även på den svenska klubbscenen. CO

Miles Davis & John Coltrane Live In New York [JD / Kommunikation / BAM]
Direkt i sina inledningsfraser i öppningsspåret Bye Bye Blackbird anger Miles Davis med sin trumpet nivån på de här liveinspelningarna från New York 1958-59 – det här är jazz på absolut högsta nivå. Coltrane följer i fotspåren med ett avspänt solo på tenorsaxen och pianisten Bill Evans slingor är med självklarhet både hyperintelligent lekfulla och vackra. Paul Chambers och Philly Joe Jones i kompet både följer och leder lyhört musiken – liksom naturligtvis även pianisten Wynton Kelly och trummisen Jimmy Cobb, som ersätter Evans respektive Philly Joe i skivans sjätte och avslutande sjätte spår So What. Det klassiska öppningspåret från mästerverket Kind Of Blue (som i fjol firade 50-årsjubileum) befäster ytterligare det faktum attd et här är en inspelning med några av jazzens absoluta främsta musiker – fångade i en era som tveklöst kan rubriceras som en av genrens absoluta peakar. Trots den knapphändiga informationen i omslagshäftet (där man varken får veta var eller exakt när inspelningarna är gjorda) är detta guld. CO

Absolute Schlager [EVA / Universal]
Med tre välmatade CD-skivor schlager (totalt 78 låtar) till enkelpris presenterar EVA Records en samling som garanterat kommer att ligga i topp på försäljningslistorna i vinter – inte minst som den släpps lagom till Melodifestivalens första deltävling. De största hitsen med Lena Philipsson, Carola och Charlotte Nilsson inleder – Det gör ont, Främling och Take Me To Your Heaven – inleder kavalkaden, som sedan fortsätter med såväl senare års schlagerfavoriter (Måns Zelmerlöw, Linda Bengtzing, BWO, Alcazar etc) som äldre klassiker (ABBA, Tomas Ledin, Kikki Danielsson, Anna Book m.fl.) Kort sagt handlar det om ”värsta schlagern” (jo, Markoolios Bengtzing-duett finns givetvis med – som en av tre ”jokrar”). Releasen samma vecka som Melodifestivalen startar ackompanjeras av en stor marknadskampanj i såväl TV3, TV6 och TV8 som i Rix FM. Hitvarning överflödig! CO