20 november 2009

Upphovstvisten med Stadsteatern mot lösning?

Den uppmärksammade upphovsrättstvisten mellan Stockholms Stadsteater och musikförlagen, tidigare flera gånger uppmärksammad i MI, går sakta mot sin lösning. Men ännu återstår en hel del frågetecken.

Tidigare i veckan meddelade olika media att den uppmärksammade tvisten mellan flera svenska musikförlag och Stockholms Stadsteater var på väg att lösas. Men i torsdagens Svenska Dagbladet kom nya uppgifter som tyder på att det ännu återstår en hel del av dialog.

Hos Universal Music Publishing, som har flest verk, i den aktuella föreställningen De tre musketörerna sa VD Martin Ingeström till media tidigare i veckan:

– Från Universals sida så har vi nu fått klartecken ifrån i princip alla våra upphovsmän, de vill att vi ska förhandla med Stadsteatern för deras räkning och de förhandlingarna har nu inletts.

I torsdagens Svenska Dagbladet fick Martin Ingeström chansen att utveckla problematiken:

– Även om vi skulle nå ett avtal med Stadsteatern om hur de använder artisternas musik, så måste De tre musketörerna skrivas om eller ändras så att en del musik helt plockas bort.

Ingeström syftar då på att det i några fall har blivit nej eller tveksamhet från upphovsrättsägarna, d v s de aktuella låtskrivarna.

Undantagna i Universals fall är t ex Guns N’ Roses-låtar – där gäller avtalen året ut – och U2, företrädare för de senare kommer att förhandla direkt med Stadsteatern.

Tvisten kring De tre musketörerna uppstod i våras sedan musikförlagen insett att Stadsteaterns uppsättning i mångt och mycket har musikverken som röd tråd. Stadsteatern drev för sin del länge tesen att verken kunde användas som del av det s k ”Stim-avtalet”. Detta trots att företrädare för Stim snabbt meddelade att de inte höll med om den tolkningen.

Vid en kontroversiell presskonferens skyndade Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt till Stadsteaterns försvar och ansåg bl a att förlagen ”gjorde att hon skämdes för att representera Stockholm.” När MI vid presskonferensen påpekade för kulturborgarrådet att den aktuella Stimersättningen bara är på 600 kronor, och att inte Stim själva ansåg att avtalet var applicerbart på De tre musketörerna, ville inte Sjöstedt uttala sig. Stadsteaterns VD Benny Fredriksson stod däremot på sig om att Stimavtalet var det som gällde.

I torsdagens Svenska Dagbladet tar Ben Malén, VD på Air Chrysalis, upp att ersättningsfrågan fortfarande inte är löst. Malén säger:

– Dessutom finns själva grundkonflikten kvar att lösa så länge Stadsteatern inte accepterar att en pjäs med väldigt mycket musik ska räknas som en musikal, så att upphovsmännen får bättre ersättning.

Lars Karlsson, VD på förlaget Warner/Chappell säger i samma artikel om Fredriksson och ersättningsfrågan:

– Jag har jobbat i nästan 25 år med sådant här, och aldrig haft ett liknande problem med Stockholms privatteatrar. Förhandlingen är hittills ensidig, och Benny Fredriksson svänger sig fram och tillbaka som mina tonårsbarn.

Fredriksson själv säger till SvD att all musik måste finnas med. Han fortsätter:

– Annars får de (förlagen – MI:s anmärkning) driva sina frågor rättsligt. Nås inte samsyn så har vi Stim-avtalet som gäller och det är klockrent.

Trots att tvisten alltså har en hel del frågetecken kvar fortsätter Stadsteatern planeringen får en vårsäsong av De tre musketörerna. 4/12 släpps ca 8000 biljetter till föreställningar från och med mars 2010.

Lars Nylin