4 februari 2009

ECM firar 40 år med nya releaser

I år är det 40 år sedan den tyska producenten Manfred Eicher grundade skivbolaget ECM och med eftertryck manifesterade sin idé om en europeisk – i motsats till afro-amerikansk – jazztradition. Med klassiska album som pianisten Keith Jarretts storsäljande The Köln Concert etablerade sig bolaget redan efter bara ett par år som den viktigaste plattformen för en ny slags improvisationsmusik, inte längre baserad på välkända bebop-teman.

Det i Skandinavien nuförtiden Naxos-distribuerade skivbolaget inleder sitt kommande jubileumsåret med dels musik av Arvo Pärt och Schnittke (på ECM New Series- etiketten), dels med tre nya jazzreleaser som alla – var och en på sitt sätt – är del av det musikaliska arv man förvaltar.

Keith Jarrett Yesterdays [ECM / Naxos]
Enrico Rava New York Days [ECM / Naxos]
Cyminology As Ney [ECM / Naxos]

Den Polarprisbelönade pianisten Keith Jarrett – vars första soloalbum Facing You (inspelat i Rainbow Studios i Oslo) bidrog starkt till att tidigt skapa ECM:s karakteristiska sound – utgör än idag portalfiguren i skivbolagets stall. Nya albumet ”Yesterdays” (som simultant med cd-utgivningen även släpps på 180 gram vinyl – ECM:s första vinylutgåva på 15 år) är inspelat live i Tokyo tillsammans med det komp som de senaste 25 åren har utgjort basen för hans Standrads-produktion: basisten Gary Peacock och trumslagaren Jack DeJohnette.

Inspelningen är gjord våren 2001, ett år innan trion i samband med Polarprisgalan framträdde på Stockholm Konserthus. På repertoaren står både kompositioner signerade jazzgiganter som Dizzy Gillespie, Charlie Parker och Horace Silver (inledande Strollin’) och standardlåtar signerade Rodgers/Hart, Jerome Kern och Harold Arlen. Till guldkornen hör en fullkomligt lysande tolkning av klassiska Smoke Gets In Your Eyes.

ECM-jazz – eller musik överhuvudtaget – blir sällan bättre än så här.

Den italienska trumpetaren Enrico Rava drogs till New Yorks jazzscen redan i slutet av 60-talet, men nya albumet New York Days är det första i hans diskografi som så tydligt präglats musikaliskt av staden. I den kvintett som medverkar på skivan ingår utöver hans landsman Stefano Bollani, piano, tre amerikaner: tenorsaxofonisten Mark Turner, basisten Larry Grenadier och trumslagaren Paul Motian.

Den musik man tillsammans skulpterar ur Ravas kompositioner är dynamiskt rik och rymmer många lyriska inslag, utan att någonsin ens vara i närheten av att tappa spets. Det är både filmiskt starkt stämningsskapande och musikaliskt spänningsfyllt. Till inspirationskällorna hör såväl Duke Ellington som Miles Davis.

Efter att i början av året ha turnerat runt om i Europa intar Enrico Ravas kvintett i slutet av februari Birdland i New York, där trumpetaren tillsammans med Stefano Bollani för exakt ett år sedan framförde några av de nu aktuella kompositionerna för publik.

En skiva som summerar ungefär var ECM befinner sig idag – 40 år efter den första utgåvan på etiketten (pianisten Mal Waldrons Free At Last) – är den unga tyska kvartetten Cyminologys första Manfred Eicher-producerade album As Ney. Anslaget är inledningsvis mycket sakralt, pianisten Benedikt Jahnels meditativa improvisationer tangerar såväl Keith Jarrett som Esbjörn Svensson, och resultatet är en poetisk kammarjazz som hämtar näring, inspiration och skilda inslag från såväl europeisk jazztraditionen som persisk sufism.

Sångerskan Cymin Samawatie har rötterna i Iran, slagverkaren Ketan Bhatti är indier, Benedikt Jahnel är franskbördig och trots att gruppen är baserad i Berlin är det ursprungligen bara basisten Ralf Schwarz som är tysk. Det faktum att inspelningen är gjord i Rainbow Studios i Oslo är en av de faktorer som bidrar till att förankra den i ECM-traditionen – samtidigt refererar den såväl till 90-talets ECM New Series med nutida musik som nya, ännu ej beträdda musikaliska landskap.
Claes Olson