14 januari 2009

Tankeväckande bok om hett ämne

En stridszon med två parter i ett troligen hopplöst skyttegravskrig. Där syn på sanning och moral skiljer sig vitt beroende på vilken part man frågar.

Nej, Tony Ernst skriver inte om något tragiskt krig i sin högaktuella bok 6 miljoner sätt att jaga en älg på. Det strid som utmålas är den mellan en stelbent musikindustri, menar författaren, och generationer av unga digitala cowboys och deras medlöpare. Underrubriken till boken summerar lakoniskt det scenario som skildras: En berättelse om musikindustrins uppgång och eventuella fall.

Fildelningsdebatten är den röda tråden. Men denna heta debatt, genom Ipred ytterligare förstärkt efter att boken blev klar, agerar också ram för en stundtals provokativ historieskrivning om såväl rättighetsfrågan som musikindustrin.

I stora delen innebär 6 miljoner sätt… mycket intressant och bra källforskad läsning. Det bör den närmaste tiden ingå i varje ambitiös branschpersons agenda att åtminstone beta av Tony Ernsts essäer om olika aspekter på musikindustrin – liksom senare tiders utmanare av sakernas tillstånd.

En stridszon med två parter i ett troligen hopplöst skyttegravskrig. Där syn på sanning och moral skiljer sig vitt beroende på vilken part man frågar.

Nej, Tony Ernst skriver inte om något tragiskt krig i sin högaktuella bok 6 miljoner sätt att jaga en älg på. Det strid som utmålas är den mellan en stelbent musikindustri, menar författaren, och generationer av unga digitala cowboys och deras medlöpare. Underrubriken till boken summerar lakoniskt det scenario som skildras: En berättelse om musikindustrins uppgång och eventuella fall.

Fildelningsdebatten är den röda tråden. Men denna heta debatt, genom Ipred ytterligare förstärkt efter att boken blev klar, agerar också ram för en stundtals provokativ historieskrivning om såväl rättighetsfrågan som musikindustrin.

I stora delen innebär 6 miljoner sätt… mycket intressant och bra källforskad läsning. Det bör den närmaste tiden ingå i varje ambitiös branschpersons agenda att åtminstone beta av Tony Ernsts essäer om olika aspekter på musikindustrin – liksom senare tiders utmanare av sakernas tillstånd.

Däremellan serveras ett antal intervjuer som man däremot i några fall kan skumma. Oavsett vilket läger man tillhör i debatten finns i de flesta av dessa citatpärlor. Men även sekvenser där samma sak tuggas om lite för många gångerl. Detta oavsett om de sägs av välmenande rättighetsivrare eller av fuldelare som borde ha nöjt sig med att säga: gratis är godast.

Som rabiat försvarare av immateriella rättigheter gillar jag citat som de från journalisterna Magnus Eriksson – "Vill man ha gratis kultur får man göra den själv" – eller Andreas Ekström – "Upphovsrätten är extremt viktig eftersom den är ett mått på hur ett samhälle värderar kultur." En annan favorit är ett citat från David Mortimer-Hawkins på Universal Music: "Man kan säga att vi (på skivbolagen) är som kärnkraftverk, så länge inte vårt jobb märks är allt som det ska. Det är artisterna som ska synas och märkas, och det är de som drabbas hårdast om de uttalar sig för mycket om fildelning i dag, tyvärr."

Men i en ovanligt objektiv bok levererar även den andra sidan av skyttegraven argument som inte går att slå ifrån sig. Argument om tröghet, teknikfientlighet, konservatism och – tyvärr mycket sant – allt för ofta för svaga företrädare för antipiratsidan.

Var Tony Ernst själv står i debatten? Ta reda på detta genom att läsa boken.
Lars Nylin

Författare: Tony Ernst
Titel: 6 miljoner sätt att jaga en älg på
Förlag: Reverb
Release: 16 januari