Okategoriserade 19 december 2008

MI:s mäktiga årsenkät – Hur var ert 2008?

Eva Karman Reinhold, Smilodon
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Självklart lever jag i samma värld som alla andra, men jag tycker ändå mycket har varit ganska bra. Årets MIDEM gav en licensdeal för USA med Locomotive / RYKO, som började med Hell N' Diesels album och utvecklades till att innefatta alla Smilodons releaser. Kalla mig gärna sentimental, men det kändes ändå ganska stort att få hem den allra första USA-pressen för sin egen label.

I juni gjorde vi en svensk rockkväll i London tillsammans med Billboard Magazine och London City Showcase Festival, där Mustasch, Hell N' Diesel och Babylon Bombs höll fanan högt inför Englands rockpress och fans. Samtidigt har 2008 varit ett år av strategisk omstrukturering av verksamheten, och efter fyra år med vikten på skivbolaget är det nu tid att väga tillbaks på musikförlagsbenet. Smilodon Songs har just skrivit avtal med låtskrivaren och producenten Pelle Händén, som bl a skriver med Jade Ell och Morgan King, vilket är jätteroligt. Dessutom har jag inlett ett nytt förlagssamarbete med Tomas Jernberg på Seratone Management, något vi kommer att presentera närmare inom kort. Det känns oerhört spännande.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Ett stort problem är just vår oförmåga att betrakta musikbranschen som en helhet. Fortfarande driver vi egna små korståg i våra olika skrån och bevakar revir, trots att de flesta av oss faktiskt är verksamma inom flera områden. Det gör oss svaga politiskt. Som dagsläget är borde vi istället hålla diskussioner och skiljaktigheter internt och agera samlat utåt i de frågor som berör oss alla. Ingen musikaktör är en ö.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Hmm, svårt att välja Oftast ser jag mest klubbgigs, men i år har jag sett inte mindre än fyra större konserter med artister nära hjärtat, och haft sjukt kul på alla: Kiss på Stadion, Dolly Parton på Stadion, Manu Chao på Peace & Love och Patti Smith på Skeppsholmen. I övrigt vill jag lyfta fram MI:s återkomst och Spotify.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Jag hoppas och tror att 2009 blir året då vi mognar som bransch och samlar oss kring runda bordet. ”United we never shall fall”, som de säger i visan.

Eggis, National.
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Ekonomiskt och professionellt sett har 2008 varit ett av de bättre åren, men på intet sätt tillfredställande – på samma gång som de fungerande akterna fungerar allt bättre har situationen för nykomlingar och smalare akter avsevärt försämrats.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Artistiskt sett ett ganska hyfsat år, men totalt sett året då skivbranschens problem blev hela musikbranschens problem.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
För Nationals del var det såklart Miss Lis sagolika framgångar på alla plan samt en handfull oerhört intressanta debutanter som dök upp ur tomma intet, i övrigt att det började skissas på en för musikbranschen nödvändig framtidsorganisation.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Att inte alla hotfulla tendenser blir verklighet.

Mattias Lövkvist, Hybris
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Det har varit ett bra år med många nya vänskaper och artister.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Musikbranschen som helhet har som vanligt motarbetat sig själv.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Spotify.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Att musikbranschen slutar motarbeta utvecklingen på Internet och utvecklar kreativa tjänster.

Eva Karman Reinhold, Smilodon
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Självklart lever jag i samma värld som alla andra, men jag tycker ändå mycket har varit ganska bra. Årets MIDEM gav en licensdeal för USA med Locomotive / RYKO, som började med Hell N' Diesels album och utvecklades till att innefatta alla Smilodons releaser. Kalla mig gärna sentimental, men det kändes ändå ganska stort att få hem den allra första USA-pressen för sin egen label.

I juni gjorde vi en svensk rockkväll i London tillsammans med Billboard Magazine och London City Showcase Festival, där Mustasch, Hell N' Diesel och Babylon Bombs höll fanan högt inför Englands rockpress och fans. Samtidigt har 2008 varit ett år av strategisk omstrukturering av verksamheten, och efter fyra år med vikten på skivbolaget är det nu tid att väga tillbaks på musikförlagsbenet. Smilodon Songs har just skrivit avtal med låtskrivaren och producenten Pelle Händén, som bl a skriver med Jade Ell och Morgan King, vilket är jätteroligt. Dessutom har jag inlett ett nytt förlagssamarbete med Tomas Jernberg på Seratone Management, något vi kommer att presentera närmare inom kort. Det känns oerhört spännande.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Ett stort problem är just vår oförmåga att betrakta musikbranschen som en helhet. Fortfarande driver vi egna små korståg i våra olika skrån och bevakar revir, trots att de flesta av oss faktiskt är verksamma inom flera områden. Det gör oss svaga politiskt. Som dagsläget är borde vi istället hålla diskussioner och skiljaktigheter internt och agera samlat utåt i de frågor som berör oss alla. Ingen musikaktör är en ö.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Hmm, svårt att välja Oftast ser jag mest klubbgigs, men i år har jag sett inte mindre än fyra större konserter med artister nära hjärtat, och haft sjukt kul på alla: Kiss på Stadion, Dolly Parton på Stadion, Manu Chao på Peace & Love och Patti Smith på Skeppsholmen. I övrigt vill jag lyfta fram MI:s återkomst och Spotify.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Jag hoppas och tror att 2009 blir året då vi mognar som bransch och samlar oss kring runda bordet. ”United we never shall fall”, som de säger i visan.

Eggis, National.
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Ekonomiskt och professionellt sett har 2008 varit ett av de bättre åren, men på intet sätt tillfredställande – på samma gång som de fungerande akterna fungerar allt bättre har situationen för nykomlingar och smalare akter avsevärt försämrats.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Artistiskt sett ett ganska hyfsat år, men totalt sett året då skivbranschens problem blev hela musikbranschens problem.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
För Nationals del var det såklart Miss Lis sagolika framgångar på alla plan samt en handfull oerhört intressanta debutanter som dök upp ur tomma intet, i övrigt att det började skissas på en för musikbranschen nödvändig framtidsorganisation.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Att inte alla hotfulla tendenser blir verklighet.

Mattias Lövkvist, Hybris
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Det har varit ett bra år med många nya vänskaper och artister.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Musikbranschen som helhet har som vanligt motarbetat sig själv.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Spotify.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Att musikbranschen slutar motarbeta utvecklingen på Internet och utvecklar kreativa tjänster.

De närmaste veckorna får vi svaren. Hur blev 2008 för den svenska musikbranschen? Musikindustrin.se frågar ett stort antal nyckelpersoner om höjdpunkter och vågdalar i ett år som definitivt skakat om stora delar av branschen.

Den här gången har vi frågat Eva Karman Reinhold, Eggis och Mattias Lövkvist.