utgivningar 3 december 2008

Den svenska schlagerfestens färgstarka rötter

Trots att man redan för ett par år sedan plockade russinen ur kakan när man sammanställde den idag slutsålda första utgåvan av Stora Schlagerboxen så innehåller även de 4 cd-skivorna i den nu aktuella andra volymen med 100 svenska sångerskors blandade grammofonalster från åren 1954-1969 massor av pärlor och godbitar. Sextiotalets spektakulära schlagerkapitel tillhör tveklöst vår svenska musikhistorias mest färgstarka epoker.

Till de mest kända låtarna i den nya samlingen hör trallvänliga nummer som Jag ska måla hela världen, lilla mamma, Tycker om dej och Gå och göm dej, Åke Tråk. Till de mindre kända pärlorna hör till exempel Maj-Britt Asps första och enda singel Slut slut slut och dåvarande kronprins Carl Gustafs flickvän Lena Skoogs Oh, älskling – ta mig inte nu, en under pseudonymen F Zome Bengt Palmers-signerad b-sida till singeln Jag älskar dej så (den svenska versionen av Serge Gainsburgs radioförbjudna megahit Je T’aime).

Trots att man redan för ett par år sedan plockade russinen ur kakan när man sammanställde den idag slutsålda första utgåvan av Stora Schlagerboxen så innehåller även de 4 cd-skivorna i den nu aktuella andra volymen med 100 svenska sångerskors blandade grammofonalster från åren 1954-1969 massor av pärlor och godbitar. Sextiotalets spektakulära schlagerkapitel tillhör tveklöst vår svenska musikhistorias mest färgstarka epoker.

Till de mest kända låtarna i den nya samlingen hör trallvänliga nummer som Jag ska måla hela världen, lilla mamma, Tycker om dej och Gå och göm dej, Åke Tråk. Till de mindre kända pärlorna hör till exempel Maj-Britt Asps första och enda singel Slut slut slut och dåvarande kronprins Carl Gustafs flickvän Lena Skoogs Oh, älskling – ta mig inte nu, en under pseudonymen F Zome Bengt Palmers-signerad b-sida till singeln Jag älskar dej så (den svenska versionen av Serge Gainsburgs radioförbjudna megahit Je T’aime).

Sextiotalets förkärlek för (med varierande framgång…) snabböversatta utländska hitlåtar representeras av försvenskade versioner av bl.a. Only Sixteen och Sealed With A Kiss.

Rock’n’roll-kultlåten Frankenstein Rock översattes till svenska av Hasse alfredsson & Tage Danielsson och sjöngs in av Britta Borg. Även vissa engelskspråkiga hits signerade de populäraste svenska popbanden översattes faktiskt med siktet ställt på Svensktoppen till svenska. Därför kan man här ta del av Britt Bergströms Alex ä idol – en Clabbe af Geijerstam-komponerad låt mer känd som Ola & The Janglers Alex Is The Man.

Att Sverige i sig de facto var en exportnation av schlagermusik – främst till Tyskland – anas av ett antal tyska sångnummer i sann bayersk oompa-bompa-stil.

Att långt ifrån allt i boxens spår är särskilt ”bra” spelar liksom ingen roll. Att det skraltiga saxofonsolot i Bibbi Anders En gång var han min kille (med Mats Bahrs i kompet) måste tillhöra de i särklass sämsta instrumentalprestationer som någonsin har spelats in i Sverige tillför extra charmpoäng. Och annat låter lyckligtvis betydligt bättre.

Sven-Olof Walldorffs orkester svänger skönt i till exempel Britt-Mari Anderzons Atchi-atchi-atchi och även Seymor Österwalls orkester (här med bl.a Inger Axö) håller bra än idag, liksom förstås Bengt Hallbergs orkester med Alice Babs. Rune Öfwerman och Marcus Österdahl är andra orkesterledare vars arrangemang fortfarande står sig.

Konnäsörer kan glädjas åt det faktum att boxens fyra bonusspår (ett i slutet av varje cd) är tidigare outgivna inspelningar med Siw Malmqvist (Let Me Love You), Anna-Lena Löfgren (Wanna Be), Lily Berglund (For The First Time) och Anita Lindblom (Since You Went To School) – samtliga engelskspråkiga låtar som spelades in speciellt med tanke på internationell lansering, men aldrig lyckades lämna ens skivbolagskontoren.

Texterna i boxens 48-sidiga booklet är skrivna av Hans Olofsson (medförfattare till båda de två mäktiga volymerna av Stora schlagerboken) och innehåller ofta kuriosaladdade kommentarer till var och ett av de totalt 104 spåren.

Det är intressant att notera hur mycket av de såväl textmässiga som musikaliska greppen som faktiskt går igen även i dagens Melodifestivaler. Begrepp som subtilt, försiktigt och det ju egentligen så typiskt svenska uttrycket ”lagom” existerar knappt på den här kartan.

…och det är väl kanske förmodligen just därför som det är – var – så sanslöst färgstarkt.
Claes Olson