Okategoriserade 2 december 2008

Så går lanseringen av Spotify

Under onsdagen delas Svenska Innovationspriset 2008 ut av Lars Leijonborg och Christer Fuglesang. Bland etiska stamceller, konceptrestauranger, innovativa soppåsar, nya lagringsmöjligheter av koldioxid med mera märks höstens stora musikbranschsnackis Spotify, som är en av de nominerade.

Med anledning av nomineringen tyckte vi att det var dags att göra en delsummering av lanseringen den nya, svenska musiktjänsten Spotify genom att ta ett snack med Andres Sehr på Spotify.

– Vi är väldigt smickrade över att bli nominerade till det här priset. Vi känner att vi fortfarande har en hel del arbete framför oss och att vi precis har kommit igång. Men det är en ära att bli uppmärksammad för det vi gjort hittills, säger Andres angående dagens prisceremoni.

Hur har lanseringen gått hittills?
– Den har gått väldigt bra utifrån vårt perspektiv. Vi har haft en snabb tillväxt under tiden som vi byggt upp våra system för att kunna hantera fler och fler användare. Vi räknar med extremt snabb tillväxt under de kommande två månaderna.

Hur har allmänhetens respons varit?
– Publikens reaktioner har varit helt otrolig hittills. Alla som testar Spotify blir förälskade och det har verkligen hjälpt oss att få igång snacket. Det finns oräkneliga bloggar och foruminlägg runt om på nätet från människor som hyllar Spotify och som vill ha invites till tjänsten. Det har varit väldigt spännande att se.

Ungefär hur många användare har ni för tillfället och hur stor del av dessa är anslutna till er betalversion?
– Vi delar inte med oss av några siffror just nu, men vi växer starkt för tillfället – både vad gäller våra fria användare och dom som använder vår premiumservice. Men över lag så är det vår fria variant som majoriteten av våra användare har för tillfället. Fast samtidigt så har våra premiumabonnenter verkligen uppskattat dom pre-releaser av aktuella album, som vi kunnat erbjuda dom till och med innan skivorna dykt upp i handeln.

Hur har förhandlingarna gått med skivbolagen angående katalog – känner ni att dom har visat förståelse för er affärsmodell eller har det varit svårare att få loss katalog än vad ni hade räknat med?
– Vi är väldigt glada över alla våra relationer med både skivbolag och aggregatörer. Spotify har varit ett svårt koncept att förklara för dom initialt, men så fort dom ser det så förstår dom hur snabbt och enkelt det är att komma åt innehållet och det har verkligen hjälpt oss när vi utvecklat den affärsmodell som vi har med våra partners.
Håkan Durmér