4 november 2008

Återförsäljarna vs iTunes

Under tisdagen lanserade sju av Englands ledande återförsäljare av downloads en ny logo – MP3 100% Compability. Logon ska vägleda konsumenter, men i grund och botten är det enbart en markering mot marknadsledande iTunes.

De sju downloadåterförsäljarna som nu lanserat MP3 100% Compability är 7digital.com, Digitalstores.co.uk, HMV.com, Play.com, Tescodigital.com, Tunetribe.com och Woolworthsdownload.co.uk. Genom den nya logotypen vill de berätta för konsumenterna att de MP3:or som de säljer funkar på så väl samtliga PC-datorer som på alla Mac-datorer samt att de inte är låsta till någon särskild form av MP3-spelare, utan funkar lika bra i mobilen som i iPoden eller annan spelare.

– 2008 har varit genombrottsåret för legala downloads och nu vill vi sända ut budskapet att alla musikfans kan köpa lagliga downloads som inte är låsta till särskilda spelare, datorer eller mobiltelefoner, säger Russel Coultart på ERA Digital och Digitalstores.co.uk.

Fast om man vill kan man tolka den nya logon på ett annat sätt – som ett sätt för återförsäljare att visa att de inte är iTunes och inte säljer efter samma premisser som iTunes. För en av de stora invändningarna som många konsumenter haft mot den marknadsledande downloadbutiken är att deras MP3:or inte är 100% kompatibla med alla typer av spelare.

Oavsett hur man tolkar den nya logon så stöds initiativet av både BPI (British Phonographic Industry) och Thomson, som har licensen till MP3 som filformat.

Huruvida logon även kommer dyka upp hos CDON.se och InProdicon i framtiden återstår att se.
Håkan Durmér