28 oktober 2008

Brittiska musikindustrin siktar på knockout

Den brittiska musikindustrin samlar sig nu i paraplyorganisationen UK Music. I ett samlat grepp som representerar alla delar av branschen siktar UK Music på att rätta ut en antal frågetecken i landets mest profilstarka exportbransch. Mest akut måltavla är föga överraskande den illegala fildelningen. Men UK Music har även kortsiktiga mål kring exempelvis musikutbildning och copyrightider.

Den brittiska musikindustrin samlar sig nu i paraplyorganisationen UK Music. I ett samlat grepp som representerar alla delar av branschen siktar UK Music på att rätta ut en antal frågetecken i landets mest profilstarka exportbransch. Mest akut måltavla är föga överraskande den illegala fildelningen. Men UK Music har även kortsiktiga mål kring exempelvis musikutbildning och copyrightider.

Ansiktet utår för initiativet blir organisationens färske VD Feargal Sharkey, förr sångare i poppunk-bandet The Undertones. Sharkey säger: "Det är helt enkelt så att musik är ett av få områden där det här landet slår hårdare än sin viktklass, och det är något vi alla ska hylla."

Bakom iscensättandet av My Music står skivbranschen via BPI, The Association of Independent Music, The British Academy of Composers and Songwriters, rättighetsorganisationen MCPS-PRS Alliance, Musicer Managers Forum, musikförläggarnas MPA, Brittiska musikerförbundet, respektive PPL (Phonographic Performance Limited).

Utöver Sharkey som VD har Andy Heath, känd bl a från skivbolagen Beggars Banquet/4 AD, valts till ordförande för UK Music.

Målet för UK Music är att den brittiska industrin ska få en samlad röst mot såväl makthavarna i Westminster som de i EU-högkvarteret i Bryssel. Redan denna vecka, 30 oktober, komer UK Music att lämna en skrivelse till den brittiska regeringen om den brittiska musikindustrins syn på illegal fildelning. Detta bara några veckor innan de brittiska bredbandsleverantörerna förutsätts börja skicka varningar till IP-adresser som fildelar i större skala.

Sharkey anses i de första reaktionerna som når MI mycket lämpad för uppdraget. Efter åren som artist – i Undertones och som soloartist – har han bl a jobbat på skivbolag och senare med rättighetsfrågor. Från februari i år var han VD för British Music Rights (BMR) – de brittiska förlagens och kompositörernas paraplyorganisation. Med skapandet av UK Music läggs nu BMR ner – de anställda där kommer i stället att arbeta för UK Music. Sharkey anses ha direkt kontakter såväl in i det regerande labourpartiet som till den tänkte kulturministern i en eventuell kommande toryregering.

Feargal Sharkey sa häromdagen till tidningen Guardian:
"Jag tror att folk om de får sig saken förklarat inser att musik inte är gratis. Det finns en skadlig effekt och ironiskt nog skadas främst de som folk är mest engagerade i och har mest respekt för – kompositörerna och artisterna. Av någon anledning gör inte människor den kopplingen."

Men UK Music handlar alltså inte bara om fildelning. Sharkey är sedan tidigare engagerad i krav på förbättringar av musikundervisningen i brittiska skolor. UK Music kommer bl a också att arbeta för att den brittiska copyrighttiden förlängs från dagens 50 år. I januari presenterar UK Music ett manifest om den brittiska musikindustrins kommande fem år där dessa – och andra – punkter ingår. För att få akademisk hjälp i processen har UK Music inlett ett samarbete med University of Hertfordshire.

När MI lyssnat runt på vad industrifolk, medier och bloggare tycker om UK Music kan vi inte underhålla er vad manager-legenden Peter Jenner sa när idén först presenterades för två år sedan. Flera tyckare kopplar till Jenners uttalande när UK Music nu slutligen existerar:

"Politikerna måste vara så välinformerade at de inte stökar till det, och de måste uppmuntras att hjälpa till. Jag tycker det skulle vara underbart om regeringen låste in alla i ett rum – musikindustrin, fackföreningarna, artisterna, skivbolagen, förläggarna, bredbandsoperatörerna – och sa åt dem att de inte får komma ut förrän allt är fixat."
Lars Nylin