Okategoriserade 21 oktober 2008

Hultsfred störst i media

Under tisdagen presenterade Sponsrings & Eventföreningen årets Eventbarometer. Eventbarometern ranker svenska event utifrån deras mediala genomslagskraft och återigen vann Hultsfred kategorin Mest mediabevakade musikfestival och även om man räknar in stadsfestivaler var Hultsfred störst i år.

Eventbarometern sammanställs av Sponsrings & Eventföreningen i samarbete med Cision och mäter svenska events mediaexponering under perioden 1 januari till 30 september. När den presenterades stod det klart att Hultsfred var årets mest mediabevakade musikfestival medan Malmöfestivalen vann kategorin Mest mediabevakade stadsfestival.

Ingen av dom kunde dock mäta sig med årets mest mediabevakade sportevenemang – DN-galan – som hade klart störst medial exponering av samtliga svenska event under mätperioden.

I samband med prisutdelningen delades även ett nyinstiftat pris ut till Årets Bubblare. Priset gick till Peace & Love i Borlänge, som avancerade fem steg till plats två i kategorin Mest mediabevakade musikfestival.

Sammanställning från Eventbarometern (siffran inom parentes anger placeringen på fjolårets barometer):

Musikfestivaler:
1. Hultsfred (1)
2. Peace & Love (7)
3. Arvika (4)
4. Stockholm Pride (2)

Stadsfestivaler:
1. Malmöfestivalen (2)
2. Storsjöyran (1)
3. Gatufesten i Sundsvall (4)
4. Piteå Dansar & Ler (3)

Claes Olson