Okategoriserade 24 september 2008

MySpace Sverige – först i världen med personlig kontaktperson

Nyligen värvades Lina Thomsgård från EMI till MySpace som PR-chef för norden. Dessutom blir hon kontaktperson för alla svenska band på MySpace. MySpace Sverige blir därmed det första MySpace-kontoret i världen att ha en personlig kontaktperson.

Vi har tidigare flaggat för att det kommer att hända saker på MySpace i form av den nya globala tjänsten MySpace Music. Men det händer saker även regionalt. Lina Thomsgård blir MySpaces kontaktperson för alla svenska band som är anslutna till sajten, vilka för närvarande uppgår till cirka 90 000 stycken.

– Vi har märkt ett stort behov hos banden på MySpace att ha någonstans att vända sig med frågor, tips och idéer, och för att ge varandra goda råd och utbyta erfarenheter, berättar Hans Eriksson, vd för MySpace Norden.

Förhoppningen är att Lina Thomsgårds MySpace-sida Hej Lina ska bli en samlingsplats för alla svenska MySpace-artister, där dom kan få tips och goda råd.

Nyligen värvades Lina Thomsgård från EMI till MySpace som PR-chef för norden. Dessutom blir hon kontaktperson för alla svenska band på MySpace. MySpace Sverige blir därmed det första MySpace-kontoret i världen att ha en personlig kontaktperson.

Vi har tidigare flaggat för att det kommer att hända saker på MySpace i form av den nya globala tjänsten MySpace Music. Men det händer saker även regionalt. Lina Thomsgård blir MySpaces kontaktperson för alla svenska band som är anslutna till sajten, vilka för närvarande uppgår till cirka 90 000 stycken.

– Vi har märkt ett stort behov hos banden på MySpace att ha någonstans att vända sig med frågor, tips och idéer, och för att ge varandra goda råd och utbyta erfarenheter, berättar Hans Eriksson, vd för MySpace Norden.

Förhoppningen är att Lina Thomsgårds MySpace-sida Hej Lina ska bli en samlingsplats för alla svenska MySpace-artister, där dom kan få tips och goda råd.

Vilken typ av tips och hjälp kan du bidra med rent praktiskt?
– Det är allt ifrån enkla praktiska tips om hur du designar din MySpace-sida och skriver en bulletin, till tekniska förklaringar om nya funktioner som vi tänker att banden ska få prova först. Men det kan även handla om att låta dem veta vilka festivaler som letar band till demoscener, vilka tidningar som har samlingsplattor på gång och vilka tävlingar man kan anmäla sig till för att få stå på en scen med Slayer. Jag letar dessutom ständigt efter bandens egna udda historier, att berätta för press och media, säger Lina Thomsgård.

– Det jag däremot INTE kommer erbjuda är A&R-hjälp. Det vore snudd på katastrofalt för alla inblandade, i synnerhet åhörarna, fortsätter hon med ett skratt.

På vilket sätt har du nytta av din bakgrund från skivbolagsvärlden på din nya position?
– Jag tror att jag förstår "valutan", vad som är värdefullt och intressant i vems ögon. Dessutom har jag skaffat mig ett brett kontaktnät inom både bransch och media, men har även rejäl insikt i hur artistvärlden ser ut för stora som för små. Dessa erfarenheter delar jag mer än gärna med mig av.

Hur ser mailskörden ut hittills?
– 2404 mail nu på bara några dagar. Vissa tider på dygnet får jag ett mail i minuten. Merparten skickar bara en uppmuntrande hälsning, "GRYMT ATT DU FINNS, ÄNTLIGEN". Men några vill ha riktigt specifika svar på vilket som är bästa spelstället i Tidaholm och andra på hur man gör för att få en fräsig gif-animation, vilket resulterat i att jag har inte fått någon sömn – men alla har fått svar.

– Min förhoppning är dock att jag får så in i helskotta mycket mail och aktivitet att vi behöver bli fler Linor.
Håkan Durmér

Länk:
Lina Thomsgårds MySpace-sida Hej Lina