Okategoriserade 17 september 2008

Anders Hjelmtorp kritisk mot Sonicbids monopol på Popkomm

I början av nästa månad arrangeras den stora musikmässan Popkomm i Berlin. Ett antal svenska artister och band, som till exempel Sahara Hotnights, Sugarplum Fairy och Miss Li, kommer att medverka på de många konserter och showcases som arrangeras i stan.

Urvalet av de medverkande showcasebanden sker sedan ett par år tillbaka genom Sonicbids – ett bolag vars verksamhet Anders Hjelmtorp, vd för Export Muic Sweden (ExMS) ser kritiskt på.

Amerikanska Sonicbids började marknadsföra sin affärsmodell på nätet 2002. Den uttalade ambitionen vara att underlätta för alla musiker att få kontakt med de som vill boka liveframträdanden eller licensiera in musik för olika sorters användning. "Less stress and a bit of simplicity in an ever-changing musical world".

Tanken var att alla band i hela världen skulle kunna lägga upp sin musik, info, CV och önskemål m.m. på Sonicbids sajt, för att sedan finnas med i ett stor sökmotor för bokare och musikanvändare.

Idag har Sonicbids utvecklat ett totalt monopol på alla anmälningar till i princip alla stora internationella musikmässor som PopKomm, Eurosonic i Groeningen, Midem i Cannes, South by Southwest (SxSW), CMJ och Musexpo.

– Vill du spela på ett showcase så måste du idag dig av använda Sonicbids, precis som du fick lov att använda Televerket när du ville ringa ett telefonsamtal på sjuttiotalet, konstaterar Anders Hjelmtorp.

Sonicbids har därför blivit ett måste för alla de svenska artister och band som vill satsa internationellt.

Affärsmodellen är enkel. Vill man anmäla sitt intresse för att spela på en musikmässa så måste man registrera sig för en kostnad av 25 USD. Till stora mässor som Midem, CMJ och SxSW anmäler årligen runt 10 000 band sitt intresse för att vara med via Sonicbids.

– Det ger sådär två miljoner kronor i ren intäkt för bolaget. På till exempel SxSW får 1 500 band beskedet att de får komma och spela. Sedan fördelas de två miljoner lika mellan Sonicbids och mässan.

Vad gör då Sonicbids för att förtjäna dessa 25 dollar per ansökning?
– Ja, man har väl förhoppningsvis lyssnat på alla de totalt 20 000 mp3:orna och nogrannt läst igenom alla 10 000 bandens information som har lagts upp på Sonicbids sajt… Eller?

Anders Hjelmtorp är långt ifrån ensam om att vara kritiskt inställd till systemet.
– Men nu är det ändå så att vill svenska artister vara på dessa stora musiktillställningar, och där jobba med Export Music Sweden och i samband med sitt showcase synas i vårt promotionmaterial i montrarna, på cd-skivorna och vårt USB-material, så måste man använda Sonicbids. Alla de största musikmässorna hänvisar alla dit!

– Det är bara att bita ihop och hosta upp 25 dollar! summerar Anders Hjelmtorp och tilläger:
– Eller kom på en bättre affärsmodell för alla…

Hittills har närmare ett femtiotal svenska deltagare från olika bolag i musikbranschen – vilket är något fler än i fjol – anmält sitt deltagande i ExMS monter på årets Popkomm, som arrangeras 8-10 oktober.
Claes Olson