16 november 2008

Universal Music Group ökade med 3,5 procent

Världens största musikbolag Universal Music Group har enligt siffror som igår presenterades av bolagets ägare – den franska telekom- och mediakoncernen Vivendi – lyckats öka sin omsättning med 3,5 procent under årets tre första kvartal.

Under perioden januari-september i år ökade Universal sin totala omsättning till 3,14 miljarder euro. Den ökade omsättningen beror framför allt på de ökade intäkterna från förlagsverksamheten och merchandaise, främst som en direkt följd av bolagets köp av BMG Music Publishing och Sanctuary.

Som viss ersättning för den minskade cd-försäljningen ökade dessutom intäkterna från den digitala musikförsäljningen med 33 procent, liksom bolagets licensintäkter.

De artister som bidragit mest till det goda resultatet var enligt Universal Duffy, Lil’ Wayne, Jack Johnson, Amy Winehouse och Rihanna samt soundtracket till Mamma Mia!.

Universal Music Groups totala vinst före skatt ökade med 22 procent till 408 miljoner euro.
Claes Olson