Under torsdagen kom nyheten att Spotify tillsammans med stora delar av musikbranschen kommit överens om att utveckla nya produkter för generativ AI för musik. Samtliga majorbolag och Merlin finns med från start.
Sony Music Group, Universal Music Group, Warner Music Group, Merlin och Believe meddelade tillsammans med Spotify under torsdagen att man har inlett utvecklingen av något som kallas ”artistcentrerade AI-musikprodukter”.
Nyheten kommer efter att Spotify för några veckor sedan avslöjade sin nya AI-policy, som bland annat innebär att man kommer ta med detaljerad information kring hur AI har använts i skapandet av musik i sina credits för låtar.
Spotify säger:
”I dag tillkännager vi planer på att samarbeta med Sony Music Group, Universal Music Group, Warner Music Group, Merlin och Believe för att utveckla ansvarsfulla AI-produkter som stärker de artister och låtskrivare de representerar, och som knyter dem närmare sina fans. Vi hoppas kunna ansluta fler rättighetshavare och distributörer över tid.
Vissa röster inom techbranschen anser att upphovsrätten borde avskaffas. Det gör inte vi. Musiker har rättigheter, och de är viktiga. Upphovsrätten är grundläggande. Om musikindustrin inte går i täten i detta ögonblick kommer AI-driven innovation att ske någon annanstans – utan rättigheter, samtycke eller ersättning. Tillsammans med rättighetshavare, artister och låtskrivare gör vi nu betydande investeringar i AI-forskning och produktutveckling.”
Samarbetet kring hur de nya AI-produkterna ska utvecklas grundar sig på fyra principer:
1. Direkt partnerskap med skivbolag, distributörer och musikförlag, som innebär att produkterna kommer vara reglerade av tydliga och förhandlade avtal, och ”inte genom att be om ursäkt i efterhand”, som det beskrivs. Detta är en tydlig känga mot de AI-plattformar som gjort just det, tränat sina modeller utan att först klarera rättigheter.
2. Valfrihet i deltagande, artister och rättighetshavare ska själva kunna välja om och hur de vill delta, så att användningen av AI-verktyg överensstämmer med värderingarna hos dem som står bakom musiken.
3. Rättvis ersättning, där målet är att skapa produkter som genererar nya intäktsströmmar för rättighetshavare, artister och låtskrivare, och samtidigt säkerställer att de får korrekt ersättning för användningen av sina verk och transparent erkännande för sina insatser.
4. Relationen mellan artist och fan ska stärkas av de nya produkterna. Spotify skriver: ”De AI-verktyg vi utvecklar kommer inte att ersätta mänsklig kreativitet. De ska ge artister nya sätt att vara kreativa och att knyta kontakt med sina fans. Vi kommer att använda vår unika position – som den plats där över 700 miljoner människor redan lyssnar på musik varje månad – för att säkerställa att generativ AI fördjupar, snarare än ersätter, relationen mellan artister och deras publik.
Spotify har påbörjat arbetet med att skapa ett nytt forskningslabb och ett produktteam för generativ AI, med fokus på att utveckla teknologier som speglar de här principerna. Arbetet ska formas genom en nära dialog med rättighetshavare, artister, producenter och låtskrivare.
I Spotifys pressmeddelande står bland annat:
”Vårt mål är att säkerställa att framtidens musikinnovation sker på ett ansvarsfullt sätt – och att bjuda in de skarpaste hjärnorna inom AI att vara med och bygga den. Vi har redan inlett arbetet med de första produktspåren som förverkligar dessa principer, och fler kommer att följa i takt med att vi utvecklar nya verktyg och upplevelser för fans. Vår ambition är att AI ska stärka den konstnärliga kreativiteten, skapa nya möjligheter för musikbranschen och fortsatt hålla artisten i centrum för musiken.”
Rob Stringer, styrelseordförande för Sony Music Group, säger:
– Vi är glada över att samarbeta med Spotify för att utveckla ansvarsfulla generativa AI-lösningar som skapar bredare möjligheter för artister och låtskrivare, samtidigt som de förbättrar musikupplevelsen för fansen. Detta är ett erkännande av att direktlicensiering i förväg, innan nya produkter lanseras, är det enda korrekta sättet att utveckla dem – och visar hur en välfungerande marknad gynnar alla i ekosystemet och driver innovation framåt. Vi uppskattar och välkomnar Spotifys ledarskap under denna avgörande period.
Charlie Lexton, COO på Merlin, som representerar indiebranschen säger också:
– Merlins syn på användningen av AI inom musik är enkel. Vi söker aktivt samarbetspartners som respekterar och värdesätter upphovsrätten, som respekterar och värdesätter artister och som vill berika, inte ersätta, det kreativa ekosystemet. Spotifys principer för AI, som tillkännagavs i dag, visar samma engagemang. Vi ser fram emot att samarbeta för att säkerställa att dessa principer omsätts i produkter som verkligen stärker det kreativa och kommersiella ekosystemet – till nytta för våra oberoende medlemmar, deras artister och deras fans.
Exakt vilken slags produkter det handlar om avslöjas inte, men genom samarbetet med branschen får Spotify större möjligheter att utveckla produkter som andra aktörer som inte samarbetar med rättighetshavarna kan utveckla.
Alex Norström, Co-President och Chief Business Officer på Spotify:
– Teknik ska alltid tjäna artisterna – inte tvärtom. Vårt fokus på Spotify är att säkerställa att innovation stärker artister genom att skydda deras rättigheter, respektera deras kreativa val och skapa nya sätt för fans att upptäcka och njuta av den musik de älskar.
Gustav Söderström, Co-President och Chief Product and Technology Officer på Spotify:
– AI är den mest betydelsefulla teknologiska förändringen sedan smartphonen, och den håller redan på att omforma hur musik skapas och upplevs. På Spotify vill vi bygga denna framtid tillsammans med musikindustrin, vägledda av tydliga principer och djup respekt för skaparna – precis som vi gjorde under piraterans dagar. Vårt företag har gedigen forskningserfarenhet inom området, och vi utökar nu aktivt vårt AI-team och våra kompetenser för att driva den fortsatta utvecklingen av hela musikekosystemet.
MI har varit i kontakt med Spotify för mer detaljer kring vad det här kommer innebära, men för närvarande säger en talesperson att det som står i pressmeddelandet är det enda de kan avslöja för tillfället.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se