14 oktober 2025

4 snabba: Johanna Norén, ny manager på Monza Entertainment

Monza fortsätter att växa och stärka sin position på managementsidan. Nu ansluter Johanna Norén till bolaget. MI tog kontakt för 4 Snabba.

Johanna Norén började sin karriär på Universal Music 2009, med flera roller inom PR och marknadsföring. 2012 gick hon vidare till Warner Music 2012 där hon ansvarade för marknadsföringen av den internationella rostern och drev kampanjer för några av världens största artister – däribland Ed Sheeran, Bruno Mars, Coldplay, David Guetta, Major Lazer och Ava Max

Närmast kommer hon från RMV där hon arbetat strategiskt med att utveckla och bygga långsiktiga karriärer för artister som bland andra Maja Francis, Kerstin Ljungström, Lew (William Eggert) samt Gustaf och Viktor Norén.

Vad blir din roll på Monza?

– Jag kliver in som ny manager på Monza, med uppdraget att bygga upp min egen roster och långsiktigt utveckla talang jag verkligen tror på. Jag kommer att arbeta nära både etablerade och nya artister, med fokus på att skapa hållbara karriärer och helhetsstrategier som låter artister växa i sin egen takt.

Du har skivbolagsbakgrund och har jobbat på Universal Music, Warner Music och RMV Grammofon. Nu kliver du över till management. Är det en stor förändring?

– På många sätt känns det som en naturlig fortsättning. Under många år har jag arbetat med själva lanseringsarbetet och fått en djup förståelse om hur en artists projekt når sin publik. Skillnaden nu blir att jag fullt ut representerar artisten och kan lägga all energi på att stärka deras vision och långsiktiga karriär. Det känns väldigt rätt i tiden och för mig personligen.


Hur ser du på managementbolagens roll i musikbranschen i dag jämfört med skivbolagens?

– Jag tycker att managementbolagen har fått en allt mer central roll i dagens musikbransch. Det släpps ju fler låtar på en dag än det tidigare gjordes på en månad, så det är svårare än någonsin för en artist att bryta igenom bruset. Därför tror jag att det är superviktigt att som artist ha ett team runt sig – en egen hejarklack – som verkligen brinner för samma vision och kan hjälpa till att bygga långsiktigt och behålla fokus. Skivbolagen är fortfarande ovärderliga partners, framför allt när det gäller att skala upp och nå ut bredare. Men managementbolagen spelar en allt viktigare roll i att bygga grunden och skapa riktning redan från start.

Vad/vilka jobbar du med närmast?

– Min första klient på Monza är Maja Francis, som jag haft förmånen att arbeta med under flera år. Vi har byggt något väldigt fint tillsammans, och jag ser fram emot att fortsätta utveckla det samarbetet i en ny kontext. Samtidigt ser jag fram emot att bredda min roster med nya spännande talanger över tid – artister med tydlig identitet, stark integritet och långsiktig potential.

Christel Valsinger
Foto: Alexander Collin

Etiketter: #Monza