Denna vecka bland annat: Sensus och Din musikbusiness på workshopturné. Spotify kopplar ihop sig med OpenAI och ChatGPT. Believe lanserar ny förlagsverksamhet. Det senaste i fallet mellan AI-företaget Anthropic och musikförlagen.
—–
Studieförbundet Sensus genomför under hösten föreläsningar i serien Sensus Talks.
Anna Lindholm från skivbolaget Icons Creating Evil Art håller bland annat presentationen DIY – Att vara sin ”egen” och göra det själv den 21 oktober, och Gustav Påhlsson från Westside Music Sweden föreläser den 11 november på ämnet Allt om showcases.
Med stöd från Stim, och tillsammans med de andra studieförbunden arrangerar Sensus och Din musikbusiness också en workshopturné med Salla Salazar och Masse Salazar, på Redline Recordings. De har redan varit i Luleå, Umeå och Sundsvall, och nästa tillfälle är på måndag i Stockholm.
Sedan drar turnén vidare till Eskilstuna, Örebro, Karlstad, Linköping, Malmö och avslutas i Göteborg den 6 november.
—–
Spotify har lanserat möjligheten att integrera sitt Spotify-konto med ChatGPT. Integrationen finns för både betalande användare och gratisanvändare, men än så länge endast på engelska.
Det är en del av OpenAI:s satsning på att integrera en mängd olika appar direkt i interfacet för ChatGPT, där man den 6 oktober släppte sin Apps SDK. OpenAI säger att funktionen kommer rullas ut successivt i olika delar av världen, i Sverige går det än så länge inte att använda den, även om man byter till English (US) som huvudspråk.
När funktionen väl är aktiverad ska man bara kunna skriva Spotify i sin dialog med ChatGPT, och då ska frågan komma om man vill integrera sitt Spotify-konto. Man kan be chatboten spela upp låtar, artister, album, spellistor, poddar och be om rekommendationer baserade på en sinnesstämning, ett tema eller ett ämne.
Bland övriga appar som kommer integreras finns Uber, Peloton, Target och Tripadvisor.
—–
Två nya beslut har fattats av domare Eumi K. Lee i fallet mellan Anthropic och musikförlagen Universal Music Publishing Group, Concord Music Group, och ABKCO Music. Målet handläggs vid distriktsdomstolen i norra Kalifornien, och gäller huruvida Anthropic begått intrång i de rättigheter förlagen representerar när de tränat sina modeller på låttexter, samt återgett låttexter via sin chatbot Claude.
I förra veckan beslutade domaren att avslå Anthropics begäran om att få delar av musikförlagens stämning ogiltigförklarad. Domaren anser att flera av de krav som förlagen formulerat är tillräckligt underbyggda för att gå vidare i processen.
Strax efter beslutade domaren att musikförlagen inte kunde uppdatera sin stämning med ett tillägg om att Anthropic använt sig av pirattjänster för att ladda ned stora mängder låttexter. Lee motiverade det med att förlagen inte hade tillräckliga bevis för sina påståenden.
Så 1-1 i den senaste rundan alltså.
—–
Distributören Believe, som också äger DIY-distributören TuneCore, har startat en ny förlagsgren i sin verksamhet, Believe Music Publishing. Chris Meehan blir CEO, han grundade Sentric som Believe köpte upp för ett par år sedan.
Ett helt team med experter på just förlagsområdet har anställts, och Denis Ladegaillerie, grundare och vd för Believe, säger:
– Lanseringen av Believe Music Publishing stärker Believes position som ett integrerat globalt musikföretag. Eftersom det digitala nu är den största drivkraften för intäkter till upphovspersoner, och den globala musikförlagsmarknaden överstiger 4 miljarder euro efter ett decennium av tvåsiffrig tillväxt, är vi unikt positionerade för att leda den föränderliga förlagsmarknaden med en tillväxte som drivs i allt högre grad av det digitala, och med ett förlag som nu motsvarar och kompletterar vår ledande ställning inom inspelad musik.
—–
BMG sällar sig till andra stora musikförlag, och skriver direktavtal med Spotify för den amerikanska marknaden. Sedan tidigare har samtliga tre majorförlag och Kobalt liknande licensavtal.
Thomas Coesfeld, vd på BMG, säger:
– Att arbeta direkt med Spotify hjälper oss att stärka vårt uppdrag att säkerställa att låtskrivare blir rättvist representerade och ersatta för sitt arbete. Vi är glada över att ha enats om en progressiv licensmodell som speglar den faktiska användningen av musik på digitala plattformar, och ser fram emot att ta vårt partnerskap till nästa nivå när vi fortsätter att omdefiniera vad ett modernt musikbolag kan vara.
—–
Lucian Grainge, styrelseordförande och vd för Universal Music Group, skickade nyligen ut ett PM till anställda runt om i världen, där bland annat AI behandlades. Music Business Worldwide har publicerat hela meddelandet, där Grainge bland annat skriver:
”We will only consider advancing AI products based on models that are trained responsibly. That is why we have entered into agreements with AI developers such as ProRata and KLAY, among others, and are in discussions with numerous additional like-minded companies whose products provide accurate attribution and tools which empower and compensate artists—products that both protect music and enhance its monetization.
And to be clear—and this is very important—we will NOT license any model that uses an artist’s voice or generates new songs which incorporate an artist’s existing songs without their consent.”
—–
Complete Music Update analyserar hur processen mot streamripping-tjänsten Yout kan påverka AI-case som till exempel stämningarna mot Suno och Udio.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se















