Lasse de Flon har i tre decennier varit svensken med branschbaser i övriga Skandinavien, först i Oslo sedan i Köpenhamn. MI hörde av sig för en 4 Snabba om plus och minus för hans SXR Music Group.
Lasse de Flon, svensk musikentreprenör i Danmark, grundare av SXR Music Group och Svenska Låtar samt Skandinavienrepresentant för det tyska musikindustrinätverket Music2Deal med över 18 000 medlemmar.
MI noterade att du haft stora problem med ditt bolag SXR och Facebook. Vad har hänt?
-Förra året raderades vår Facebook-sida över en natt. Troligen handlade det om ett upphovsrättsärende som väckte uppståndelse. Jag hade använt musik som jag själv, bolaget, äger rättigheterna till, men som Meta inte kunde identifiera korrekt. Jag lade månader på att försöka återfå sidan: drog i gång namninsamlingar, kontaktade Konkurrensverket i Danmark, tog ärendet hela vägen till The Oversight Board i London, kontaktade distributionen, Svenska Oberoende Producenter (SOM) och Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP), och prövade varenda tänkbar väg. Ingenting hjälpte. Metas support är som en kafkaartad labyrint – en maskin där man bollas runt i evighet utan att någonsin få tala med en verklig människa. Efter ett år av fruktlösa försök valde jag att släppa taget, börja om från noll med en ny sida och samtidigt sa jag adjö till vår gamla sida med över 3700 följare.
Mer positivt: vad har du på gång just nu?
-Jag har nyligen lanserat en tjänst som utforskar framtidens internet via Web3 – en decentraliserad modell där kreatörer äger sitt innehåll i stället för att styras av techjättarna. Det här är ett område jag har grävt djupt i under flera år och som jag tror kan ge musikbranschen nya ekonomiska möjligheter. Samtidigt driver jag etiketten Svenska Låtar, där jag just nu representerar Ola & Maskineriet – ett projekt av låtskrivaren och reklamprofilen Ola Mohlin, som även leder Malmö-byrån Bästa Kompisar. Utöver det arbetar jag tätt med flera artister i både Danmark och Norge och bygger ett allt starkare nordiskt nätverk.
Du har haft uppdrag i Norge och nu Danmark i mer än tre decennier. Hur gick det till att du blev så ”pan-skandinavisk”?
-Jag flyttade till Oslo redan 1988, där jag först jobbade som DJ på en populär bar och senare i en välkänd skivaffär. En dag ringde MNW i Sverige – ett samtal som skulle förändra mitt liv. Mellan 1994 och 1999 byggde jag upp MD/MNW:s kontor i Oslo, som snabbt blev en tung aktör i Norge. Därefter gick flyttlasset till Köpenhamn och en tjänst som produktchef för Mute Records på MNW i Malmö, vilket öppnade dörren för att vara med och starta Playground Music samma år.
-Mitt eget bolag Sublime Exile Recordings såg dagens ljus 2002 och är idag en del av SXR Music Group, tillsammans med bland andra Svenska Låtar. Under pandemin passade jag på att läsa kurser vid Berklee Online – Creativity and Entrepreneurship samt Music Business Foundations, som gav mig en nytändning. Sedan dess har jag lagt allt krut på att utveckla verksamheten och blicka framåt. 2020 grundade jag även musikförlaget Little Devil Island Music, där samtliga artister är knutna. Förlaget administreras via svenska STIM.
Hur mycket följer du den svenska musikbranschen?
-Jag följer den svenska musikscenen nära, är medlem av SOM och läser bland annat MI regelbundet för att hålla mig ajour. Som svensk och ägare av en svensk label är Sverige alltid en huvudmarknad. Att driva en svensk etikett från Danmark ger dessutom ett nytt perspektiv och tillför inspiration till de projekt jag satsar på.
Lars Nylin