Denna vecka bland annat: Spotify med ny spellistefunktion. Undersökning av Bandcamp visar överraskande resultat. Kobalt skriver flerårigt licensavtal med Spotify, och AI-avtal med ElevenLabs. De kinesiska streamingtjänsterna fortsätter växa, med mera.
—-
Spotify lanserar idag tisdag en ny betafunktion som ger premiumanvändare större frihet att skapa spellistor, genom att kunna lägga till och skräddarsy övergångar mellan låtar. Den nya funktionen gör det möjligt att finjustera övergångar och förbättra mixen med funktioner som volym, EQ och effektkurvor.
—-
Streamingtjänster framställs ibland som plattformar där bara en liten andel av artisterna genererar de stora intäkterna. Några forskare bestämde sig därför för att undersöka Bandcamp istället, för att se om en ännu mer artistfokuserad plattform har en mer ”rättvis” eller jämn fördelning.
Det visar sig att det var ungefär likadant där som på streamingtjänsterna. Professor Pier Luigi Sacco, vid University of Chieti-Pescara, säger i en kommentar på LinkedIn:
”We analyzed a million transactions on Bandcamp, the platform many consider the ”ethical alternative” to Spotify. Artists set their own prices, sell directly to fans, and keep most of the revenue. It should be a more equitable model, right?
The reality was sobering.
Even on this artist-friendly platform, we found the same extreme inequality that plagues mainstream streaming. A tiny fraction of musicians still capture most sales and revenue, while the majority earn almost nothing.”
Undersökningen heter Mirroring the inequalities of mainstream music platforms: popularity, revenue, and monetization strategies on Bandcamp och finns att ladda ned här.
—–
Musikförlaget Kobalt och Spotify har skrivit ett flerårigt licensavtal för den amerikanska marknaden. Sedan tidigare har både Universal Music Publishing Group och Warner Chappell slutit liknande licensavtal.
På grund av de nya abonnemangen i USA som bundlar ljudböcker och musik, har de mekaniska intäkterna minskat till förlag och låtskrivare, och den här sortens direktavtal gör att man kan introducera specifika villkor och så att säga komma överens ”utanför” det kollektiva systemet.
Spotify skriver:
”Det här avtalet speglar det gemensamma arbetet mellan Kobalt och Spotify för att bygga en licensieringsstruktur som möjliggör nya format, innovationer och potential att knyta samman skapare och fans. Avtalet återspeglar också en bredare förändring mot licensmodeller som ger låtskrivare möjlighet att delta mer direkt i det värde deras verk skapar på streamingplattformar.”
—–
Kobalt har också, tillsammans med indiebolagens licensorganisation Merlin, skrivit avtal med ElevenLabs som har utvecklat AI-tjänsten Eleven Music. Tjänsten lanserades i början av augusti. ElevenLabs har ett annat förhållningssätt än konkurrenter som till exempel Suno och Udio, och strävar efter att AI-modellen ska tränas på ett upphovsrättsligt kompatibelt sätt, och att intäkter ska fördelas till korrekt rättighetshavare.
Precis som konkurrenterna kan man med enkla prompter skapa fullfjädrade låtar, inklusive sång. Till skillnad mot de andra plattformarna finns det också många andra alternativ relaterade till ljud, som att skapa ljudböcker och podcasts, dubba röster, transkribering, rösteditor, att generera ljudeffekter, och mycket annat.
Jeremy Sirota, CEO för Merlin, säger:
– We are excited to partner with ElevenLabs. As we navigate the transformative yet challenging opportunities that AI presents, it is core to Merlin’s mission that we work with partners who respect the extraordinary cultural contribution of our members, their artists and their music. We will be very deliberate about who we work with and have been in conversations with many companies in this space. Our partnership with ElevenLabs demonstrates that music rightsholders can negotiate thoughtful, forward-looking agreements with AI companies. Together, we have created responsible guardrails that showcase how AI companies and music rightsholders can collaborate.
ElevenLabs har sina rötter i Polen, där grundarna Mati Staniszewski och Piotr Dąbkowski växte upp och inspirerades av den bristfälliga dubbningen i amerikanska filmer till att använda AI för nya tekniska lösningar.
—–
De kinesiska streamingaktörerna Tencent Music Entertainment och NetEase har båda lämnat sina ekonomiska rapporter.
Tencent redovisar i sin kvartalsrapport att antalet betalande användare ökade från 117 miljoner till 124 miljoner, jämfört med samma kvartal föregående år.
Av dessa var 15 miljoner så kallade SVIP-användare (eller Super VIP), som betalar mer för att få bättre ljudkvalitet, kunna ladda ned musik, få exklusiva utgivningar före alla andra, liksom förtur vid köp av konsertbiljetter, och extra funktioner som karaoke, spel och utvalda aktiviteter med artister.
NetEase Cloud Music rapporter i sin halvårsrapport en nedgång i de totala intäkterna, men samtidigt ett klart bättre rörelseresultat jämfört med de de första 6 månaderna förra året. NetEase avslöjar inte antalet användare i sin rapport, men tidigare i år rapporterades 206 miljoner användare totalt, varav 44 miljoner betalande.
—–
PRS for Music (den brittiska motsvarigheten till Stim) har från och med den 15 augusti 2025 introducerat månadsvisa utbetalningar av streamingroyalties för tjänster som Spotify, Apple Music och YouTube. Tidigare utbetalades dessa kvartalsvis.
PRS säger att förändringen är ett led i att göra ersättningen snabbare, mer transparent och bättre anpassad till dagens musikförbrukning, och Andrea Czapary Martin, VD för PRS for Music, säger:
”Monthly payouts is the natural next step for a society focused on getting more members more money – one that not only listens to what our members need but also reflects the pace and scale of today’s music industry. This is about giving creators faster access to the money they’ve earned and the insights they need to understand how their music is performing. We’re not just responding to change, we’re driving it.”
—–
Språkappen Duolingo lanserade under hösten 2023 sin Duolingo Music, kurser som man kan ta på sin mobil för att lära sig läsa noter, spela piano osv. Nu avslöjas att man köper NextBeat, ett London-baserat företag som skapar och driver musikspel. Personalen på NextBeat kommer ingå i Duolingos verksamhet, och ska vara med och skapa nya lärupplevelser kring musik. Bob Meese, Chief Business Officer på Duolingo, säger:
– Learning should be just as engaging as playing a great game, whether you’re practicing a new language or playing a favorite song. This is a strategic bet on talent. The NextBeat team brings deep mobile gaming and music industry expertise, which will make our Music course and the entire Duolingo platform more delightful, immersive, and effective.
—–
Lästips: AI Generated Songs Exploit Deceased Artists
Chris Castle skriver bland annat: ”Unlike Spotify or TikTok, Apple Music seems to have avoided these impersonation scandals—likely because it works only with a curated group of distributors who are required to verify uploader identity and rights. That basic diligence makes a world of difference. It proves that this isn’t a technical problem—it’s a business decision.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se