19 augusti 2025

Chicken Banana fortsatt populär

Chicken Banana har nått närmare 22 miljarder visningar, och ökade med ca 1 miljard i veckan under juli månad. MI pratade med teamet bakom låten.

I april gjorde vi en 4 Snabba med Michel Petré, som tillsammans med producenterna Bruno Stelledrengel och Maads Kvillelunde skapat Crazy Music Channel, och hiten Chicken Banana.

Petré sade då:

– Jag har aldrig varit med om det här intresset. Vi har redan blivit kontaktade av allt från merch, kläder, leksaker, publishing, reklam och synkar till videospel. Det är det är det största jag gjort i min 50-åriga karriär i skivbranschen. Den största hiten jag varit inblandad i sedan Axel F med Crazy Frog.

MI följer upp hur det har gått för låten i sommar.

– Det finns fortfarande ett enormt intresse för Chicken Banana, den har nu närmare 22 miljarder visningar på TikTok, YouTube och Meta, och den ökade under juli månad med ca 1 miljard i veckan.

Bara på TikTok har det gjorts över 7 miljoner kortvideos med låten. Och på YouTube Shorts 2,7 miljoner videos.

Även om Chicken Banana framför allt är ett viralt fenomen på ovan nämnda plattformar, strömmas den också en hel del på traditionella streamingtjänster. Framför allt på YouTube Music där den har över 115 miljoner strömmar. Totalt har låten en kvarts miljard strömmar på streamingtjänsterna.

MI pratade lite med produktionsteamet om just skillnaden mellan en sån här låt och ”traditionella” låtar, alltså en shorts-hit jämfört med traditionell streaming.

– Shorts är ett nutida musikfenomen, lite som mp3-revolutionen var bland folket en gång i tiden. Det är en riktigt bra mätsticka på framgång, eftersom sociala medier är så stort, nästan alla har det, och det känns lite som en mer ”äkta” framgång eftersom folket själva delar vad de verkligen gillar.

– En låt från en stor etablerad artist signad till ett stort bolag kan ju ha 50 miljoner kronor i marknadsföring för att ”pracka på” låten och få fart på den osv, men med shorts kommer det fram som folket verkligen gillar. Vi lade nill kronor i marknadsföring. Det är mäktigt.

I branschen har under lång tid en diskussion pågått kring hur kortvideos monetiseras jämfört med vanlig streaming.

Historiskt är det antalet kortvideos med låten som har genererat utbetalningar, snarare än antalet uppspelningar, men under det senaste året finns det tecken på att nya avtal som sluts med till exempel TikTok också genererar utbetalningar för visningar, med en fördelning ur en royaltypott liknande streamingtjänster som Spotify och Apple Music.

Det är dock ingen hemlighet att nivåerna för kortvideos vanligtvis är rätt låga, i jämförelse.

– Att det är dåligt betalt med shorts kan man både förundras över och diskutera huruvida det är logiskt/korrekt, men branschen är vad den är i nuläget och man förstår varför. Man skulle kunna tänka sig att i framtiden kommer framgång på shorts belönas bättre, av just den anledningen att det är ”folkstyre” och speglar vad folk vill dela, inte vad den som har mest pengar vill sälja.

På TikTok har Chicken Banana tagit sig in på många länders topplistor runt om i världen, och har till exempel legat på topplistorna i Sydkorea, Japan, Taiwan, Italien och Filippinerna under hela sommaren.

På YouTube har musikvideon legat högt i till exempel Australien, de nordiska länderna och Tyskland, och fortsätter ligga kvar på listorna med totalt 35 miljoner timmar speltid.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se