11 augusti 2025

4 SNABBA: Omid Khalvati på Prisma Music Group

Under de senaste åren har det startats ett helt gäng nya musikbolag i Sverige. MI tog tempen på ett av dem, Prisma Music Group, och vd:n Omid Khalvati.

I takt med att streamingen tagit över som det största intäktsformatet i musikbranschen har också en ny generation entreprenörer startat verksamheter inriktade mot den globala marknaden. En av dessa är Prisma Music Group, eller PRSM AB, med Omid Khalvati som vd och medgrundare.

Vilka är Prisma Music Group?

– Prisma Music Group är ett internationellt skivbolag och musikförlag grundat av mig och Andreas Unge. Vi arbetar med många olika genrer som jazz och klassisk musik, bossa nova, flamenco, och många andra latinamerikanska stilar, samt barnmusik från hela världen.

– Vi är en ny typ av label som kan verka globalt utan geografiska begränsningar. Totalt arbetar vårt 30 personer starka team från 10 olika länder – helt remote. Andreas har också utvecklat ett globalt A&R-nätverk som finns i bland annat Mexiko, Argentina, USA, Barcelona och Kina. Jacob Gurevitsch, som är Head of A&R, har också varit med sen dag ett med att signa kreatörer bland annat från Danmark.

– Vårt fokus ligger helhjärtat på streaming, där vi har lång erfarenhet av att bygga och driva egna, unika spellistupplevelser som marknadsförs globalt. Vi driver inget management och ingen liveverksamhet, vi är specialister på digital räckvidd och har valt att vara bäst på just det.

Hur ser er katalog ut?

– I dag omfattar vår katalog över 11 500 låtar från artister i mer än 20 länder. Bland våra internationella namn finns Cumbiasound, Toromata, Maze Mellow, Heine Hansen, Nine Sparks Riots, Lisa Östergren, Luiz Mura och El Amir som också jobbat med Hans Zimmer. Katalogen har hittills genererat över 2,5 miljarder strömmar och våra intäkter ökade med 300% mellan 2023 och 2024, till 38,5 miljoner kronor. Barnmusiken har haft ett särskilt stort genomslag, men alla våra genrer växer snabbt.

– Vi lägger stor vikt vid att hålla katalogen i absolut toppskick, hela katalogen mixas i Dolby Atmos, allt nytt material släpps i Atmos, och vi satsar mycket på visuellt innehåll. Vår ambition är att varje låt ska ha en Spotify Canvas och varje artist en Apple Motion-visual.

Vad kan utvecklas mer inom streamingområdet?

– Många musikgenrer och konstformer har haft svårt att fullt ut etablera sig i streamingvärlden. Vi fokuserar därför på att ge nytt liv åt stilar som flamenco, forró, salsa, cumbia, jazz, klassisk musik, spansk gitarr och barnmusik.

Vad händer framöver?

– Just nu signar vi många artister inom salsa och cumbia, men även inom andra genrer som vi tror kan växa starkt på streamingplattformarna. Under 2025 lanserar vi dessutom ett nytt label-varumärke helt dedikerat till barnmusik, för att ytterligare utveckla en av våra mest framgångsrika genrer.

– Vi kommer också investera mycket i att nå en ny global publik på YouTube där vi kommer lansera Prisma Stories. Vi bokar också mycket produktion och samarbeten i Latinamerika och Kina, där vi ser stor potential att nå nya lyssnargrupper.

https://www.prismamusicgroup.com/

Foto: Isabelle Björkvall Lalami

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se