11 augusti 2025

4 SNABBA: Niklas Ehring, nystartade VIBE Radio

Niklas Ehring har på sitt bransch-cv allt från huvudroller på Power Radio och Absolute Music till playlistansvarig på Universal Music och Warner Music. Nu startat han VIBE Radio med bas i Stockholm och på Mallorca. Vi kollar vad denne ”digitale nomad” har på gång.

Vad är VIBE Radio?

-VIBE är en ny radiostation för Stockholm och Mallorca, en feel-good och lifestyle-destination för X & Y Generation. 30-59 år är vår primära målgrupp, men vi kommer nå även lite yngre och äldre, ca 25-64 år. VIBE sänder live 24/7 från Stockholm och Palma. VIBE är det ultimata soundtracket för vuxna med en modern livsstil och ett ungt sinne, som vill hänga med och ha kul. Nonstop feel good vibes – det som spelats på radion, dansgolven, MTV och klubbarna på 1980-, 90 och 2000,10, 20-talen, blandat med de allra senaste hitsen och mycket ny musik. På VIBE:s spellista ligger de senaste rytmiska hitsen – house, edm, r&b, afro beats, latin, plus club classics, old school r&b/hip hop och chill out/lounge. Vi kommer också satsa på DJ-mixes och events.

-VIBE är lite av mitt nya Power (som jag grundade och startade våren 1996), men VIBE är för en äldre målgrupp – de som lyssnade på och gillade Power då (1996-2000), när jag var programchef. Lyssnarna som var 20 år då, är 50 år! Jag slutade ju på Power när jag blev erbjuden VD-jobbet på Absolute Music. När jag lämnade hade Power 12,1% i daglig lyssning och var Stockholms överlägset största kommersiella radiostation och dessutom klart större än P3. VIBE Radio sänder nu till en början digitalt online via viberadio.se och viberadio.es. En IOS/Android-app är på gång. Vi kommer finnas på andra digitala plattformar och i sociala medier. Om möjlighet finns kommer vi sända på DAB+ och FM. När vi vet mer om de kommande kommersiella FM-tillstånden, så kommer vi vara med och ansöka om ett av dessa. Jag är grundare, finansiär och majoritetsägare. Vi har några privata investerare i första rundan. En andra investeringsrunda blir under 2026-27. Angående vår affärsidé så ska vi naturligtvis tjäna pengar, trots vår USP att vara reklamfria. Vi kommer inte ha klassiska reklambreaks 8-12 minuter per timme då vi vill ha ett konstant musikflöde 24/7 och vara den mest lättlyssnade radiostationen, utan reklambreaks. Beat to beat, back to back – Hit after hit and no bullshit. Vi kommer istället att satsa på partners och sponsorer – VIBE VIP (Vibe Important Partners), som kommer höras olika frekvent beroende på nivå. Vi vänder oss primärt till Stockholm, som alltid legat ett steg före med musiken och också haft lite bättre och modernare musiksmak än de som bor i mindre städer.

Men ni finns även i Palma på Mallorca?

-Palma och Mallorca är ju lite av en ”go-to destination” för många stockholmare och definitivt för vår målgrupp. Det finns ett stort community av svenskar på ön och många av de hetaste ställena (hotell, sportklubbar, beach clubs, restauranger, mäklare, inredningsbutiker, barer, caféer, eventbyråer m m) har startats eller drivs av svenskar. Jag ser väldigt många synergier mellan Stockholm och Mallorca, som kommer öppna upp stora möjligheter nu och i framtiden.

Vad har du gjort innan detta?

-Det har varit full fart de senaste åren,  är lite av en digital nomad just nu. Delar min tid mellan Stockholm och Palma på Mallorca, där jag är nästan halva året. Jag tog också ett drygt år helt ledigt och då rest mycket. Jag har jobbat med curation av globala samlingsalbum på X5 Music Group, konsulterat utländska radiostationer, startat en ny playlisttjänst, startat ett skivbolag, producerat och släppt lite musik, startat ett investeringsbolag, AI-research och konsultat inom det och mycket mer.

Vad minns du bäst från åren på/med skivbolag – och hur mycket hänger du med i musikindustrin?

-Alla trevliga kollegor, vänner och artister jag träffat och jobbat med under alla år. Kampanjerna man gjort, konserterna och showcasen man sett, de samlingsalbumen man producerat och som alla nådde platina eller guld (över 300 stycken), alla playlists man kurerat, som totalt fick över en miljon följare och de många framgångarna man haft. Jag trivdes väldigt bra alla år på skivbolag. Musik, curation, marknadsföring, branding och radio är och har alltid varit mina stora intressen, så jag är verkligen tacksam att jag fått möjligheten att få jobba med det och i musik- och mediebranschen hela mitt yrkesliv, 37 år i år. Det har varit fantastiskt roliga år, och jag har många år kvar. Jag har mycket kvar att ge, känner mig lika hungrig och laddad nu som jag var i början av min karriär. Jag har ju varit på ”båda sidor” av branschen- både skivbolag och på radio – sett hur man jobbar på de olika sidorna vilket har varit roligt, intressant och mycket lärorikt.

-Jag försöker hålla mig up to date på branschen dagligen, läser självklart Musikindustrin varje vecka, även andra globala musiknyheter, YouTube och på sociala medier, samt podcasts. Givetvis har jag koll på all ny musik som släpps och väljer ut det bästa. Både VIBE Radio och Tastemakers ska ligga i framkant och försöka vara först med ny bra musik, jag har alltid gillat att vara ”hitpicker” och först med nya låtar och kommande hits.

Lars Nylin